Tele2 i Norge klar med BankID på mobil

(Oslo, 7. februar 2013) Alle kundene til Tele2s norske virksomheter vil snart få BankID på mobil til bruk i egne nettbanker. Det betyr at 1,2 millioner nordmenn som er kunder hos Tele2, One Call, MyCall eller Network Norway slipper å bruke kodebrikken fra banken ved pålogging, og i stedet kan logge seg på fra alle typer enheter, også nettbrett og smarttelefoner.

- Dette er en tjeneste som det er stor etterspørsel etter fra våre kunder, og vi ønsker å tilby løsningen så raskt som mulig. Avtalen med BankID Norge er signert, men det gjenstår fortsatt noe utviklingsarbeid før tjenesten er teknisk klar. Vi tar sikte på at alle våre kunder skal få tatt i bruk løsningen før sommerferien starter, sier teknisk direktør Geir Løvnes i Tele2 Norge.

Med BankID på mobilen kan du logge deg inn i nettbanken og betale på nett uten kodebrikken. Du kan når som helst og hvor som helst i inn- og utland logge deg på fra alle enheter, også nettbrett og smarttelefoner, bare du har med deg mobiltelefonen.

- Vi er glade for at en stor teleoperatør som Tele2s norske virksomheter nå vil tilby BankID på mobil til kundene sine. Vi er sikre på at også kundene til Tele2, One Call, MyCall og Network Norway setter pris på fleksibiliteten som BankID på mobil gir. Du slipper kodebrikken, og du kan logge på og gjøre nettbetalinger fra smarttelefoner og nettbrett, i tillegg til fra PC-en, sier Nils Inge Brurberg, produktsjef i BankID Norge.

Fra før er det bare kunder i DNB, Skandiabanken, Terra-banker og Sparebank1-banker som har hatt tilgang til BankID på mobil, men i går ble det kjent at 22 nye banker, deriblant Sparebanken Vest, vil lansere tjenesten for sine nettbankkunder. Alle kundene til Tele2, One Call, MyCall og Network Norway som også er kunde i en av disse bankene vil derfor snart få muligheten til å ta i bruk BankID på sin mobil.

- Så fort løsningen er på plass lover vi å informere alle våre kunder om hvordan de på en enkel måte kan ta i bruk BankID, avslutter Geir Løvnes.

Fakta om BankID på mobil

BankID på mobilen er en elektronisk identifikasjons- og signeringsløsning hvor sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Hvis du bestiller BankID på mobil, kan du veksle mellom å bruke vanlig BankID-pålogging med kodebrikke og BankID på mobil. Over 160.000 nordmenn har allerede BankID på mobil.

Geir Løvnes, teknisk direktør Tele2 i Norge, tlf: 479 11 111

Henning Lunde, pressekoordinator Tele2 i Norge, tlf: 41 44 05 95

Hege Steinsland, kommunikasjonssjef BankID Norge, tlf: 900 12 748

Bilder kan lastes ned på: