RiksTV velger TeleComputing for utvikling og drift av ny kundeløsning

RiksTV, Norges nest største tv-distributør med ca. 500.000 kunder, har valgt TeleComputing for utvikling og drift av selskapets nye kundesystem. Kentor, et konsulentselskap i TeleComputing konsernet, vil være ansvarlig for utvikling av kundesystemet og tilhørende applikasjonsforvaltning mens TeleComputing i Norge skal drifte løsningen.

- RiksTV har hatt en markant oppgang i omsetningen siste år. Dette skyldes økt salg både når det gjelder våre tv-pakker, salg av enkeltkanaler samt våre filmtjenester. Et moderne og fleksibelt kundesystem er meget viktig for å understøtte vår forretningsmodell og våre vekst- og resultatmål. Kentors lange erfaring med å utvikle slike løsninger, kombinert med TeleComputings etablerte driftsmodell, var utslagsgivende for vårt valg av leverandør, sier Christian Birkeland, administrerende direktør i RiksTV.

Det nye kundesystemet vil bl.a. understøtte raskere endringer i pris- og tjenestestruktur samt muliggjøre mer differensierte support- og tilhørende støttetjenester for RiksTVs kunder, forhandlere og andre tredjeparts-aktører. Løsningen bygger på standardsystemer som er tilpasset det nordiske betal-tv-markedet.

- Kentor har lang erfaring med å tilby IT-løsninger til telekomaktører. Det begynte allerede i 1995 da Kentor implementerte Com Hems system for Customer Care & Billing (CCB). I dag har vi mange telekomkunder i Sverige, Finland og Norge. Vi ser frem til å jobbe tett med RiksTV i Norge og vil gjøre vårt ytterste for å innfri de forventninger som stilles til oss, sier Urban Berlinde, administrerende direktør i Kentor.

RiksTV har ca. 500.000 kunder og over 1200 forhandlere i Norge. Selskapet tilbyr digital-tv i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene kan få inn med vanlig tv-antenne. Det digitale bakkenettet i Norge er blant de største i verden, målt etter antall sendere. RiksTV eies av NRK, TV2 og Telenor.

- Vi er meget stolte av å bli tildelt denne kontrakten med RiksTV. Ved å kombinere de aller beste bransje- og virksomhetsspesialistene fra Kentor, vårt datterselskap, med personer og tjenester fra vår norske driftsorganisasjon så har vi også samlet den aller beste kompetansen i konsernet til å utvikle og drifte denne nye kundeløsningen for RiksTV, sier Sven Tore Kaasa, administrerende direktør i TeleComputing AS.

For mer informasjon, kontakt:
TeleComputing AS:  Sven Tore Kaasa, Administrerende direktør, tlf: +47 92 25 00 19
Kentor AB: Urban Berlinde, Administrerende direktør, tlf: + +46 708 96 50 27

TeleComputing er en ledende tilbyder av nettskytjenester, sentraliserte IT On-demand løsninger og outsourcing på det nordiske SMB markedet. Datterselskapet Kentor er systemintegratører som tilbyr kvalifiserte bransje- og virksomhetsspesialister, systemutvikling og IT-rådgivning. TeleComputing konsernet har 700 ansatte på 7 lokasjoner i 3 land og 800 bedriftskunder i Norden. Mer informasjon: www.telecomputing.no.

Om RiksTV
RiksTV AS ble etablert i 2005 og eies av NRK, TV2 og Telenor. Siden oppstart 1.9.2007 har RiksTV etablert seg som Norges nest største distributør av tv-signaler. Gjennom det digitale bakkenettet tilbys digital-tv til ca 98 % av Norges husstander og ca 90 % av norske fritidsboliger. RiksTV har ca. 500.000 kunder, selskapet tilbyr programpakker som Fritt Valg og RiksPakken; EN pris, tv FIRE steder. Les mer på www.rikstv.no.