Mobilreturens dag – 5. april på Telenor Fornebu

Redaksjonen ønskes velkommen til paneldebatt med Miljøvernminister Erik Solheim, og ledende aktører innen miljø, idrett og teknologi for å debattere utfordringene rundt resirkulering av gamle mobiltelefoner.

Nordmenn har stor nytte og glede av mobilteknologien, og vi er blant verdens ivrigste mobilbrukere. Raske og store teknologiendringer gjør at vi ofte skifter mobil, men vi er ikke best i klassen når det kommer til å resirkulere småelektronikk, og heller ikke mobiltelefoner. Gamle mobiltelefoner ligger ubrukte i roteskuffen i 7 av 10 hustander i Norge, og de aller fleste av oss har flere gamle mobiler liggende. Dette er en miljøutfordring, da brukte mobiler kan gi nye muligheter for andre eller resirkuleres slik at vi får gjenbrukt mineraler og metaller det er knapphet på.

Telenor inviterer redaksjonen til debatt med Miljøvernminister Erik Solheim (SV), Idrettspresident Tove Paule (NIF), Leder av WWF Rasmus Hansson, direktør for Stiftelsen Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke, og direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Telenor Torild Uribarri for å diskutere hva som skal til for å få folk til å resirkulere sine brukte mobiltelefoner.

Det vil også bli offentliggjøring av en unik sponsor- og dugnadsavtale og fremleggelsen av en nasjonal undersøkelse om nordmenn og deres brukte mobiltelefoner.

Mobilreturens dag

Mobilreturens dag lanseres en nasjonal dugnad for å tømme roteskuffen i de tusen hjem med returprogrammet brukt mobil, nye muligheter. Telenor er Norges første teleoperatør med en nasjonal innsamling av brukte mobiltelefoner.

Program 5. april

08.30 – Registrering, kaffe og boller

09.00 – Nasjonal undersøkelse av Nordmenns forhold til sin brukte mobiltelefon. Hvor mange mobiler finnes det i roteskuffen, hvilke følelser har vi til vår gamle mobil, og hva skal til for å få den resirkulert? v/Torild Uribarri.

09.15 – Debatt: Hvorfor er det så viktig, og vanskelig å få nordmenn til å resirkulere sine brukte mobiltelefoner? Erik Solheim, Rasmus Hansson, Synnøve Bjørke og Torild Uribarri.

09.40 – Intervju med Tove Paule og Erik Solheim. Kan idretten og miljøet hjelpe hverandre?

09.55 – Signering av sponsoravtale mellom Norges Idrettsforbund og Telenor, ved Tove Paule og Sponsorsjef Petter Svendsen i Telenor.

10.00 – Slutt.

Det blir mulighet for intervjuer etter signering av sponsoravtale.

Sted:

Telenor Fornebu

Snarøyveien 30

Inngang Expo Besøkssenter

For påmelding og spørsmål, kontakt ansvarlig for samfunnsansvar i Telenor Norge,

Kristine Meek. Tlf: (+47) 91 88 54 05, Kristine.Meek@telenor.com