TeliaSonera gjennomfører transaksjonen og overtar Chess/Sense

TeliaSonera offentliggjorde i dag at selskapet har gjennomført transaksjonen med Vollvik Gruppen AS, eneeier i Chess/Sense i Norge, om kjøp av 91,2 prosent av aksjene. Den avtalte prisen er 11,03 NOK kontant per aksje i Vollvik Gruppen AS, tilsvarende en total kjøpspris på 1 895 millioner SEK (1 619 millioner NOK).

– Oppkjøpet styrker vår konkurransekraft i det norske mobilmarkedet og øker vår markedsandel til 35 prosent. Dette er enda et steg for å realisere vår strategi om å vokse i våre hjemmemarkeder, sier Anders Igel, adm. direktør og konsernsjef i TeliaSonera AB. – Chess/Sense er den ledende tjenesteleverandøren i Norge med en sterk og fornøyd kundebase. Vår ambisjon er at Chess/Sense skal fortsette å vokse med økt støtte fra TeliaSonera og Netcom. Selskapet kommer til å dra nytte av både å kunne arbeide som en selvstendig enhet og å få teknisk og økonomisk støtte fra TeliaSonera-konsernet, sier Kenneth Karlberg, adm. direktør i TeliaSonera Norge, Danmark og Baltikum. Oppkjøpet ble gjort kjent 29. august i år, og etter at det norske Konkurransetilsynet godkjente oppkjøpet 31. oktober har partene nå gjennomført transaksjonen. I løpet av tre bankdager regnet fra og med i dag kommer TeliaSonera til å presentere et frivillig tilbud til samme pris per aksje (11,03 NOK) når det gjelder de resterende 8,8 prosent av de utestående aksjene i Vollvik Gruppen AS. Chess/Sense hadde 405 000 abonnenter i juni 2005 og fortsetter å fungere som tjenesteleverandør under eget varemerke på det norske markedet. Idar Vollvik fortsetter som adm. direktør i Chess/Sense, og det kommer heller ikke til å skje større endringer i selskapets virksomhet. Chess/Sense beholder sitt kontor i Bergen. Invitasjon til pressekonferanse En pressekonferanse vil bli arrangert i dag kl. 11.15 på Hotel Continental, Stortingsgaten 24/26, Oslo, i salen ”Fire årstider”.