Over 25.000 underskrifter på tre uker fra The Body Shops kunder for krisesentrene! The Body Shop og Krisesetersekretariatet laget for tre uker siden en underskrifts-kampanje der kravet var å sikre krisesentrene i Norge en sikker og forutsigbar statlig finansiering. Onsdag 22.oktober ble de 25.144 underskriftene overlevert Barne- og familiedepartementet. "Det er på mange måter deprimerende at vi må engasjere næringslivet for å bli hørt, men vi er jo veldig glade for at publikum så tydelig ser behovet for vår eksistens," sier Tove Smaadahl i Krisesentersekretariatet. Målet for underskriftskampanjen var å samle 15.000 underskrifter på tre uker, et mål som ble slått allerede etter to uker. "Responsen på kampanjen var overveldende, kundene har så å si uten unntak vært positive til denne kampanjen," uttaler informasjonsdirektør Hilde Vanvik i The Body Shop. Laila Dåvøy var dessverre opptatt i et møte da underskriftene ble overlevert, men Smaadahls budskap til henne var klart: "Det er et beklagelig faktum at vi etter 25 års drift, i vårt tilsynelatende likestilte samfunn, fortsatt har behov for å drive krisesentrene. Og det er et beklagelig faktum at fremdeles må enkelte krisesentre drive lotteri og tigging for å kunne gi voldsutsatte kvinner og deres barn et godt hjelpetilbud. Krisesentrene har gjentatte ganger blitt lovet "levelige" økonomiske rammer. Men også denne regjeringen har sviktet." The Body Shop har også tidligere engasjert seg for krisesentrene og arbeidet mot vold i hjemmene. De lover en stor, internasjonal kampanje neste år. "Vi finner det helt logisk å engasjere oss i dette arbeidet, som en del av vårt arbeid med menneskerettigheter," uttaler Vanvik. " Det er et samfunnsproblem at vi ikke kan beskytte dem som blir utsatt for vold godt nok, og at krisesentrene har tilstrekkelig, forutsigbar økonomi er helt grunnleggende," sier Vanvik For mer informasjon, kontakt Tove Smaadahl, Krisesentersekretariatet på tlf 23 01 03 41 eller mob 90 57 91 18 Hilde Vanvik, The Body Shop på tlf 67 14 93 14 eller mob 90 08 94 83. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00240/wkr0002.pdf