TRE TING PÅ EN GANG HOS THE BODY SHOP I JULEN!

Handler en julegaver hos The Body Shop i år gleder man både mottakeren og mennesker i vanskeligstilte samfunn. Og en selv, selvfølgelig – for det er en større glede å gi enn å få!

Solidarisk Handel er en bærekraftig handelsforbindelse mellom The Body Shop og leverandører i vanskeligstilte samfunn. Gjennom avtalene kjøper The Body Shop ingredienser og tilbehørsprodukter og selger dem videre som produkter i butikkene. The Body Shop betaler leverandørene mer enn ordinær markedspris, noe som gjør det mulig for dem å investere i fremtiden. Leverandørene har blant annet brukt inntektene til å forbedre det lokale utdannelsestilbudet, sanitære forhold og helsetilbud. ”Hensikten med handelsavtalene er å skape bedre leveforhold, samt å støtte bærekraftig utvikling ved å kjøpe varer direkte fra sosialt og økonomisk marginaliserte samfunn”, sier Hilde Vanvik, daglig leder i The Body Shop Norge. En av seriene som er rikt influert av Solidarisk Handel-avtalene er den nye pleieserien Spa Wisdom, som er basert på eksotiske ingredienser fra hele verden. Mange av disse ingrediensene er handlet nettopp gjennom Solidarisk Handel: Honning og bivoks fra Zambia, kakaosmør og sheasmør fra Ghana, sesamolje fra Nicaragua og bassiasolje fra Brasil er noen eksempler. Kakaosmøret kommer fra kooperativet Kuapa Kokoo Ltd (KKL) i Ghana. Selskapet eies av jordbrukerne, og som aksjeeiere har de en reell innflytelse over firmaet. Organisasjonen ble dannet i 1993, og cirka 18 000 jordbrukere selger i dag kakaobønner til KKL. KKL handler direkte med småbrukerne og betaler rettferdig pris for kakaobønnene. For hver sekk som selges til KKL får småbrukerne en bonus. Bonusfondet kan brukes ved økonomiske vanskeligheter, eller til tjenester som kommer hele samfunnet til gode. Spa Wisdom er en nydelig velværeserie som er inspirert av århundrer med spa i forskjellige verdensdeler. Produktene er perfekte som gaver til dem du er glad i - eller til deg selv. For hva er ikke bedre etter en lang dag med juleforberedelser enn å senke kroppen ned i et mykgjørende bad med påfølgene skrubb og fuktighetsbehandling? Og ikke nok med det, nytelsen blir desto større når en vet at en samtidig hjelper mennesker som ikke har det like bra som oss her i rike Norge.