BMW Norge flytter til IT Fornebu

Report this content

BMW Norge flytter til IT Fornebu (15. april 2004) BMW Norge AS har besluttet å legge sin virksomhet til IT Fornebu. I den forbindelse får kunnskapssenteret besøk av en av BMWs ledende teknologer, Joachim Hauser. Han leder blant annet utviklingen av neste generasjons 7-serie fra BMW. 21. april kommer han til IT Fornebu for å holde foredrag om hva slags teknologi bilindustrien vil etterspørre i tiden fremover - med vekt på IKT. (Se vedlagte presseinvitasjon). BMW Norge AS legger beslag på over 1200 kvadratmeter, med innflytting i juni. Her er det også under innredning en Serviceskole hvor BMW skal videreutdanne faglærte bilmekanikere til BMW Serviceteknikere. Hvert år gjennomføres mer enn 1200 skolemannsdager for å kunne ligge i front av den teknologiske utviklingen. - IT Fornebu har en moderne og innovativ profil som passer BMW godt, sier adm. Direktør i BMW Norge AS, Philipp von Sahr. IT Fornebu er inne i en svært positiv utvikling, og en rekke aktører er nå i ferd med å flytte sin virksomhet til kunnskapssenteret. Alcatel, Abbott, Wicom og Idex er noen av bedriftene som inntar Fornebu i disse dager. Målet for 2004 er at Terminalbygget på 36 000 kvadratmeter er fullt utleid. Ut fra signerte kontrakter hittil i år, ser målet ut til å være innen rekkevidde. - BMW er en annerledes og spennende aktør å ha på senteret. Moderne biler er IKT på hjul. Jeg håper BMW kan være til inspirasjon for norske teknologibedrifter som ønsker å bli leverandører til bilindustrien, sier adm. direktør Sverre Nagell Bjordal i IT Fornebu Eiendom. IT Fornebu består i dag av nær 40 kunnskapsbedrifter med hovedvekt av IKT bedrifter. IT Fornebu Eiendom AS IT Fornebu Eiendom AS ble stiftet i 1997 av Fred. Olsen. 1. juli 2001 overtok IT Fornebu Eiendom AS Terminal- og Koksaområdet på Fornebu. I dag eies IT Fornebu Eiendom AS av Ganger Rolf ASA/ Bonheur ASA, Selvaag Gruppen AS, Møller EiendomsPartner AS, Den norske Bank ASA, UMOE Invest AS, Linstow AS og SIVA Fornebu AS. IT Fornebu Eiendom jobber for å etablere en møteplass for forskning, undervisning og nyskapende næringsliv. For mer informasjon se:http://www.itfe.no/ BMW Norge: BMW Norge AS er et datterselskap i BMW Gruppen som har hovedkontor i München, Tyskland. BMW har 30 merkeforhandlere for biler i Norge. Hos din BMW forhandler får du et bredt og spennende utvalg av biler som dekker nesten alle behov. BMW motorsykler distribueres gjennom et landsomfattende nett av 13 merkeforhandlere. BMW gruppen er samtidig en stor kjøper av norske varer. I 2000 kjøpte BMW gruppen norske produkter for over 350 millioner kroner, hovedsaklig aluminium- baserte deler som inngår i BMW bilene. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/15/20040415BIT20520/wkr0008.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/15/20040415BIT20520/wkr0009.doc