Tieto i partnerskap for å styrke digitalisering i banksektoren

Tieto har signert en servicepartneravtale med Temenos, en global og markedsledende leverandør av programvare i banksektoren innenfor kjernebankløsninger i Norden og Baltikum.

Partnerskapet forener Tietos kompetanse og erfaring innen digitaliseringstjenester og løsninger for banksektoren, samt Temenos standardiserte og globale best practice-prosesser. Temenos plattform for kjernevirksomhet i bank, T24 Model Bank, kombinert med Tietos bransjeekspertise og lokale tilstedeværelse, gjør det mulig for banker å forenkle driften samt respondere raskere ved kundebehov.

Digitalisering har vært topprioritet for banker i mange år, og investeringene har først og fremst vært rettet mot front-end. Bankenes fokus er nå å investere mer i endring av kjernebankløsninger for å nå neste nivå av kundeopplevelser og digitalisering.

– Det er en glede å kunne presentere dette partnerskapet med Temenos, som komplementerer Tietos eksisterende tilbud og styrker i tillegg vår evne til å tilby en komplett verdikjede for kundene våre. Det gir kundene våre muligheten til å fokusere på sin kjernevirksomhet, samt bli mer konkurransedyktige, sier Vahid Zohali, Vice President Banking, Tieto i Sverige.

– Vi opplever et enormt momentum i det nordiske markedet, og partnerskapet med Tieto som lokal partner for denne regionen er et naturlig skritt for å sikre vår tilstedeværelse i Norden og Baltikum. Ved å kombinere Tietos kapasitet og omfattende erfaring med vår globale, markedsledende programvare kan vi styrke vår Model Bank mot markedet, sier Steen Jensen, leder for Temenos, Nord-Europa.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vahid Zohali, Vice President Banking, Tieto Sweden AB
telefon: + 46 (0) 73 725 22 00, : vahid.zohali[at]tieto.com

Kiran Farooque, Burson Marsteller for Temenos
telefon: +44 207 300 6181, e-post: kiran.farooque[at]bm.com

Tieto er det største IT-tjenesteselskapet i Norden, og leverer løsninger og tjenester som dekker hele IT-livssyklusen. Vi tilbyr også globale produktutviklingstjenester innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Gjennom bransjekunnskap, teknologisk visjon og innovativ tenkning ønsker Tieto å inspirere og utfordre våre kunder til å finne nye måter å utvikle sin virksomhet på. Basert på en sterk nordisk arv, kombinerer Tieto global kunnskap med lokal tilstedeværelse.

Tieto har hovedkontor i Helsinki i Finland, og sysselsetter over 13 000 eksperter i mer enn 20 land. Omsetningen er på om lag 1,5 milliarder euro. Tietos aksjer er notert på Nasdaq i Helsinki og Stockholm. www.tieto.no

Temenos Group AG (SIX:TEMN), med hovedkontor i Genève, er en markedsledende tilbyder av programvare. Temenos samarbeider med banker og andre finansinstitusjoner for å utvikle forretningsdriften og ligge i forkant på en markedsplass i stadig endring. Mer enn 2000 firmaer over hele verden, inkludert 38 av topp-50-bankene, stoler på at Temenos behandler de daglige transaksjonene fra mer enn 500 millioner bankkunder. Temenos' kunder er beviselig mer lønnsomme enn institusjoner det er naturlig å sammenligne seg med. I perioden 2008–2012 kunne de i gjennomsnitt notere seg 32 prosent høyere avkastning på aktiva, 42 prosent høyere avkastning på egenkapitalen og 8,1 prosent lavere kostnads-/inntektsforhold enn banker som benyttet eldre programmer.

Tags: