Tieto starter nordisk pilotprogram med blockchain – introduserer et globalt nettverk for digital sikkerhet

For å hjelpe kunder med mulighetene som ligger i blockchain-teknologien, lanserer Tieto sitt nye forretningsområde Blockchain Solutions. Et av de første stegene er å lansere et globalt nettverk for identitetshåndtering til kunder i Norden, i samarbeid med Evernym, en ledende utvikler innen ID-teknologi.

Blockchain- og ‘distributed ledger’-teknologi gir bedrifter, organisasjoner og individer mulighet til å bygge tillitsbaserte relasjoner og gjennomføre transaksjoner mer effektivt, uten bruk av mellommenn. Stadig flere næringer tar i bruk fordelene av denne revolusjonerende teknologien, som Garter nylig utpekte som en av de ti viktigste strategiske, globale teknologier for 2017.

Tietos nyetablerte blockchain-avdeling tar sikte på å hjelpe kunder med å overkomme ‘hypen’ og ta i bruk de virkelige mulighetene som ligger i teknologien. Avdelingen vil i utgangspunktet fokusere på digital identitet, personlige data, digitalt eierskap og løsninger innen leverandørkjeder slik som Sovrin (Hyperledger Indy), Hyperledger Fabric og Ethereum.

- Blockchain har potensial til å bli en av de viktigste teknologiene i det 21. århundre. Vi tror det vil være en av nøkkelingrediensene våre kunder trenger for å lykkes i fremtiden, og at det kan brukes til å bygge et mer inkluderende, likere og smartere samfunn. Vårt formål er å sikre at våre kunder er i front i utviklingen av denne teknologien, og drar fordeler av de forretningsmulighetene blockchain tilbyr, sier Markus Hautala, leder for Blochain Solutions i Tieto.

Et globalt nettverk for sikkerhet og personvern

Tieto ønsker å utforske dette teknologiområdet i samarbeid med sitt økosystem av kunder og partnere. Sammen med Evernym har Tieto lansert et pilotprogram med mål om å lansere et globalt nettverk for nordiske kunder. Pilotprogrammet hjelper selskaper med å skape ny vekst, øke tillit og redusere transaksjonskostnader ved hjelp av nettverket. Dette samarbeidet bidrar til å validere og iverksette kommersielle løsninger som kan ta i bruk nettverket.

- Vi gleder oss veldig over dette samarbeidet. Vår industriekspertise kombinert med Evernyms erfaring med å skape løsninger som gir mennesker mulighet til å kontrollere sine personlige data, skaper enorme muligheter for våre kunder. Å kunne velge når, med hvem og hvor mye informasjon man ønsker å dele, skaper sikre løsninger for fremtiden der både personvern og gjeldende lov- og regelverk ivaretas, sier Hautala.

Tieto spiller en viktig rolle i utviklingen av sanntidsøkonomien i Norden, og ble nylig utpekt av IDC Financial Insights som en av de 25 viktigste teknologileverandørene for finanstjenester verden over. Tieto utforsker også mulighetene for å bruke blockchain-teknologien i helsesektoren. I samarbeid med California-baserte Gem ser selskapet på hvordan genetiske data kan kobles med biologiske banker, pasientjournaler og individer for å skape personlige medisinske data som muliggjør bedre behandling for pasienter.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Knut Ekern, Head of Marketing and Communications, Tieto Norway
Tel +47 93 00 26 00, knut.ekern[at]tieto.com

Om Sovrin
Sovrin Foundation er en internasjonal og ikke-kommersiell stiftelse som jobber for at alle skal ha en selvstendig, digital identitet. Lær mer om Sovrin www.tieto.org

Om Evernym
Evernym ble grunnlagt i 2013, og utvikler programvare for Sovrins ‘distributed ledger’ teknologi som gir individer, organisasjoner og tilkoblede enheter en sikker identitet. Lær mer om Evernym og deres løsninger her: www.evernym.com.

Om Tieto
Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. www.tieto.com