Tieto utvider samarbeidet med Finlands ledende forsikringsselskap, LähiTapiola

Tieto og LähiTapiola har inngått en utvidet avtale for å utvikle selskapets infrastruktur og driftsmiljøer med en rekke nye tjenester frem til 2020. Moderne skybaserte tjenester, utvikling av kundeopplevelsen til LähiTapiolas sluttkunder og automatisering av forretningsprosesser er sentralt i avtalen.

Sammen vil Tieto og LähiTapiola utvikle infrastrukturtjenester som leveres i form av fleksible skyløsninger. Målet er å skape en moderne og skalerbar plattform som tar høyde for endrede forretningsbehov. Samarbeidet har også som mål å gjøre tjenesteproduksjonen mer kostnadseffektiv samt å utvide digitale utviklingsprosjekter.

- Tieto har vært vår pålitelige partner gjennom lang tid og er kjent med utfordringene og mulighetene i vårt forretningsmiljø. Samarbeidet i det siste har vært veldig tett og variert, noe som betyr at vi allerede har et godt grunnlag for utvikling av nye tjenester for å forbedre de tjenestene vi tilbyr våre kunder, sier Mikko Vastela, Chief Information Officer ved LähiTapiola

- Tieto har som ambisjon å være en drivkraft innen digitale kundeopplevelser i forsikringsbransjen. Denne kontrakten reflekterer at dette er et klokt valg, og styrker vår posisjon som LähiTapiola strategiske partner, sier Christian Segersven, leder for forsikringsmarkedet i Tieto.

Tieto er den største leverandøren av skytjenester i Norden, og skybaserte tjenester er den raskest voksende tjenesten innen selskapets forretningsområde for Managed Services. Innen 2020 forventes opptil 80 prosent av inntektene på dette forretningsområdet å komme fra skytjenester. Tieto har som ambisjon å levere markedets beste hybridløsninger for å sikre fleksibel og trygg bruk, og hjelper kunder med å digitalisere og fornye sin virksomhet.

Mer informasjon:

Christian Segersven, Sjef, Tieto Finland, Financial Services
tlf:
+358 50 311 2486, e-mail: christian.segersven[at]tieto.com

Mikko Vastela, Chief Information Officer, LähiTapiola
tlf: +358 50 323 2983, e-mail: mikko.vastela[at]lahitapiola.fi

Tieto
har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere.

LähiTapiola Group er en fullservice finansinstitusjon basert på den gjensidige forsikringsselskap-modellen, som tilbyr tjenester til individuelle kunder, entreprenører, bedrifter og foreninger. LähiTapiolas virksomhet er basert på 20 regionale selskaper, som inkluderer om lag 300 regionale kontorer over hele Finland. Siden det fungerer som et gjensidig forsikringsselskap, bruker LähiTapiola overskuddet sitt til å utvikle tjenester og kundeopplevelser. LähiTapiola ble opprettet da Lähivakuutus og Tapiola besluttet å fusjonere i 2012. LähiTapiola-gruppen, som offisielt ble etablert i 2013, er det største forsikringsselskapet i Finland som ikke driver med livsforsikring.