Tietos automatiserte plattform reduserer behandlingstiden for utlånsprosessen i FOREX Bank, fra dager til bare få minutter

FOREX Bank er et markedsledende valutabyrå i Norden, og har valgt Tietos automatiserte plattform som ny behandlings- og kredittvurderingsplattform for usikret kreditt. End-to-end-løsningen gjør at banken kan forbedre utlånsprosessene. Den normale behandlingstiden reduseres med mer enn 50 prosent, noe som gir en rekordrask behandlingstid på bare få minutter.

Kundene forventer raske og brukervennlige tjenester som ikke er mer enn et klikk unna. FOREX Bank hadde to utfordringer: Større krav fra kundene og kostbare, papirbaserte og manuelle prosesser for låneforvaltning.

Tietos behandlingsplattform har fullstendig digitalisert utlånsprosessen til FOREX Bank. Dette gir raskere og enklere tjenester til sluttbrukeren. Dette gir også en betydelig reduksjon i behandlingstiden fra en kunde søker om et lån til pengene er på konto. Plattformen gjør at banken forbedrer tidligere manuelle utlånsbehandlingsprosesser drastisk, og dermed genererer betydelige kostnads- og tidsbesparelser.

«Det er ikke bare kundene våre som drar nytte av at lånesøknadene behandles raskere, ofte i en viktig livsfase. Det blir også enklere og mer effektivt for våre kolleger å tilby lånene, noe som alle har glede av. Dette baner vei for at vi kan bli meget konkurransedyktige i markedet», sier Bo Lagergren, adm. dir. for FOREX Bank.

Implementeringen av Tietos plattform ble gjennomført i 2018. Plattformen gir banken sterke analytiske muligheter for å forbedre kredittvurderingen og tilhørende nøyaktighet, som betyr at de kan gi det rette tilbudet til kunden, i et konkurransepreget marked.

«Bruken av Tietos utlånsplattform gir FOREX Bank muligheten til å balansere kredittrisiko og forbedre sluttkundens brukeropplevelse gjennom automatisering, digitalisering og prosessforbedringer. Plattformen forbedrer automatiseringsnivået drastisk og gjør det mulig for bankens medarbeidere å fokusere på kundedialogen og kundeopplevelsen i stedet for manuell håndtering av dokumenter, sier Pedram Tadayon, visedirektør for Financial Services i Tieto.

Les mer om Tietos låneløsninger

Om FOREX Bank
FOREX Bank ble en bank i 2003, og er for tiden markedsledende innen valutabyråer i Norden. I tillegg til valutatjenester tilbyr FOREX Bank i dag flere konkurransedyktige banktjenester i Sverige. De har over 100 avdelinger i SverigeDanmark, Finland og Norge. www.forex.se

Om Tieto