TineStafetten har nådd Qatar

Report this content

Når startskuddet går for den 16. TineStafetten torsdag 22. mai, stiller flere lag til start i Qatar. I Norge har TineStafetten utviklet seg til å bli landets desidert største ungdomsmønstring med ca 95 000 deltakere i år. For første gang har den populære stafetten også nådd utover landets grenser.

Til stor begeistring for løpeglad ungdom arrangeres den årlige TineStafetten på hele 228 idrettsarenaer rundt om i Norge. I Qatar er det Den norske skolen som står for arrangementet, der 50 av deres elever vil delta.
– Vi ønsker å være med fordi vi har satt fysisk aktivitet på dagsordenen og har det som satsingsområde fra kommende skoleår, sier rektor Ove Holm Øvretveit ved Den norske skolen.

Syv ganger Norge på langs
I år løper 9431 lag TineStafetten. Hvert lag består av 10 deltakere (fire gutter, fire jenter + to reserver) – og hver utøver løper 200 meter. Til sammen vil det i løpet av noen timer løpes 1 890 mil – noe som tilsvarer omlag halvveis rundt jorda eller syv ganger langs Norges langstrakte land.

Motiverer til aktivitet
TineStafetten er et samarbeid mellom Norges Fri-idrettsforbund og TINE for å motivere til økt fysisk aktivitet og bevissthet om kosthold hos ungdom. Deltakertallet har økt formidabelt siden oppstarten for 16 år siden, og på landsbasis deltar i år hele 57 prosent av barne- og ungdomsskolene i 6.-9.klasse.

Rekruttering til friidretten
- Vi i Norges Fri-idrettsforbund er meget stolte av at TineStafetten har blitt et så stort og populært arrangement. TineStafetten er mange ungdommers første møte med friidretten, og her får de en positiv opplevelse. Jeg er overbevist om at dette arrangementet har betydning for den økende rekrutteringen til vår idrett, sier generalsekretær Kjetil Hildeskor i Norges Fri-idrettsforbund.

Heia-konkurranse
I tillegg til fart og spenning på løpebanen, bidrar medelever som supportere ved å fremføre innøvde brøl, hopp, dansetrinn, sanger eller musikk ved hjelp av kostymer og mer til. De beste bidragene blir premiert. Med andre ord er TineStafetten en gøyal dag for både elever og tilskuere.

Nyttige nettsider
På www.tinestafetten.no er det oversikt med tidspunkt og sted for alle arrangementene, samt liste over lokale kontaktpersoner. Arrangørene er oppfordret til å legge ut resultater på disse nettsidene, slik at alle kan gå inn å finne resultatene for sine lokale lag de påløpende dagene etter stafetten.

________________________________________________________________

TineStafetten 2008:
- Går av stabelen 22. mai (noen få unntak) og til sammen vil 228 idrettsarenaer rundt om i Norge bli tatt i bruk.
- Det er ti deltakere på hvert lag (fire gutter, fire jenter + to reserver) – og hver
utøver løper 200 meter.
- På landsbasis deltar 57 prosent av barne- og ungdomsskolene i 6. – 9.klasse og
38 prosent av alle skoleelever i stafetten.
- TineStafetten er et samarbeid mellom Norges Fri-idrettsforbund og TINE, og er
et konkret tiltak i det stadig viktigere arbeidet med å stimulere til økt fysisk aktivitet
hos barn og unge.