Omsetningsvekst for TINE

TINE hadde i 2007 en omsetning på 15, 9 mrd. kroner, en økning på 3,9 prosent fra 2006. Konsernsjefen karakteriserer utviklingen som tilfredsstillende, men understreker at det er nødvendig å heve resultatmarginene for å møte fremtiden. Selskapet skal investere nasjonalt og internasjonalt for å imøtekomme forbrukeres ønsker og behov.

TINE Gruppa har en økning i driftsresultatet på 214,4 mill.kroner, tilsvarende 57,3 prosent. De viktigste årsakene til bedringen er høy innovasjon, god salgsøkning innen flere produktområder, samt god kontroll over kostnadsutviklingen. Svekkelsen i finansresultatet skyldes primært svekket USD-kurs og økning i innenlandsk rentenivå. Årsresultatet før skatt viser 569,8 mill. og utgjør en resultatmargin på 3,6 prosent.

– Vi opplever fortsatt press på lønnsomheten på våre store volumprodukter søtmelk og ost. Driftsresultatet er beskjedent og det er en utfordring for TINE å øke resultatmarginene for å møte fremtiden, sier Konsernsjef Hanne Refsholt.

TINE bruker 375 mill.kroner av resultatet til å gi høyere melkepris til eierne, og 110 mill.kroner til å styrke egenkapitalen.

Lytter til forbruker

Vekst i salget av produkter som imøtekommer forbrukernes ønsker om å leve sunt og riktig bidrar til omsetningsøkning. Ett eksempel er Biola, som har hatt en verdivekst på over 20 prosent. Yoghurtkategorien har en verdivekst på 12 %, godt hjulpet av høstens relansering av Litago med mer frukt og bær og Go’ Morgen.

– Forbrukerne ønsker å bruke mindre tid på matlaging i ukedagene. Derfor lanserte vi i fjor Nå, som er ferske deiger og rører klare til steking. Dette har vært en vellykket lansering.

– I februar kommer vi med den største nyheten for forbrukere som er opptatt av helse: TINE Fruktyoghurt med Omega 3 er resultat av en langsiktig satsing på marine oljer i dattersselskapet Maritex. Dette er et produkt vi har store forventninger til, sier Hanne Refsholt.

En ny vår for melk?

Totalmarkedet for melk har gått jevnt nedover de siste årene i Norge. Tall fra 2. halvår 2007 kan imidlertid tolkes som at denne trenden er i ferd med å stoppe.

– Det har vært fokus på at melk er bra for helsen, og det økte salget av TineMelk Ekstra Lett med vitamin D kan være noe av forklaringen på dette.

Datterselskapene bidrar

Datterselskapene som gruppe bidrar positivt på resultatregnskapet. Jarlsberg fortsetter fremgangen i USA, der vårt datterselskap Norseland har en omsetningsvekst på 4,4 prosent. Den marine satsningen har vært ressurskrevende, men TINE vurderer nå utsiktene for å bedre lønnsomheten som positive.

Satser på fremtiden

- TINE tror på fremtiden og vi vil derfor fortsatt satse sterkt på forskning og utvikling for å kunne imøtekomme forbrukernes produktønsker. Fremtidsrettede, effektive og miljøvennlige anlegg er viktig i denne satsingen. I 2007 har vi derfor foretatt en systematisk gjennomgang av meieristrukturen. Som del av vår langsiktige satsing internasjonalt, kjøpte vi i fjor svenske Wernersson Ost, sier konsernsjef Hanne Refsholt.