TINE styrker sin posisjon i det britiske ostemarkedet

TINE BA har i dag signert avtale om kjøp av britiske Ilchester Cheese Company Ltd. Dagens hovedeier, Inflexion Private Equity Partners LLP, samt selskapets ledelse, selger samtlige aksjer i selskapet til Norseland Ltd som er TINEs heleide datterselskap i Storbritannia.

- Kjøpet av Ilchester Cheese gir TINE og vårt salg av Jarlsberg en styrket posisjon i det britiske ostemarkedet, og utvider samtidig TINEs portefølje av spesialost, sier konserndirektør Elisabeth Morthen i TINE.

Ilchester Cheese Company Ltd. er en ledende produsent av spesialost. Selskapet videreforedler påleggs- og dessertost, og dekker gjennom sitt salgs- og distribusjonsapparat de største dagligvarekjedene i det britiske markedet. I tillegg har selskapet en utstrakt eksportaktivitet med salg til 25 land som kompletterer og utvider TINEs internasjonale satsing. Ilchester Cheese har 140 medarbeidere og omsatte i 2007 for £ 25 millioner, hvorav eksportmarkedene utgjorde 25%.

TINEs datterselskap Norseland Ltd selger i dag ostene Jarlsberg, brunosten SkiQueen og Snøfrisk i Storbritannia. Arbeidet med å integrere de to selskapene starter omgående.