Forventning om renteøkning og høyere priser blant husholdningene

Pressemelding Kontaktperson: Erling Berrum TNS Gallup Bank & finans avd. t +47 23 29 17 60 f +47 23 29 16 01 e erling.berrum@tns-gallup.no i www.tns-gallup.no Onsdag, 18. mai 2005 Forventning om renteøkning og høyere priser blant husholdningene TNS Gallups Forventningsundersøkelse viser at andelen husholdninger i 2. kvartal som forventer en økning i rentene er på hele 68,8 prosent, opp 11,9 prosentpoeng fra forrige kvartal. Andelen som forventer at rentene skal forbli uendret faller på samme tid med 13,3 prosentpoeng, ned til 23,5 prosent. Samtidig øker den gjennomsnittelige verdien for forventet prisendring neste 12 måneder blant husholdningene med 0,3 prosentpoeng, fra 2,2 prosent til 2,5 prosent. Mye tyder derfor på at stadig flere av landets husholdninger nå innstiller seg på en utgiftsøkning i tiden som kommer. Og lavere lønnsvekst enn hva lederne hadde forventet Norske næringslivsledere nedjusterer i 2. kvartal sitt estimat for årets lønnsvekst (i egen bedrift) med 0,3 prosentpoeng til 2,7 prosent, som betyr at årets lønnsoppgjør kan se ut til å bli noe lavere enn hva lederne først antok på slutten av fjoråret og tidligere i år. Det vil kunne gi en litt mer romslig økonomi i bedriftene enn budsjettert, men samtidig øker andelen ledere som forventer at innkjøpsprisene vil øke mer neste 12 måneder enn siste året. Andelen går opp 8,7 prosentpoeng til 27,6 prosent og andelen ledere som forventer lavere innkjøpspriser faller på samme tid med 8,2 prosentpoeng ned til 10,7 prosent. Det er likevel fortsatt et solid flertall på 59,7 prosent av ledere som forventer at innkjøpsprisene vil øke omtrent like mye fremover som i siste 12 måneders periode. Om undersøkelsen: TNS Gallup utfører på oppdrag fra Norges Bank kvartalsvise forventningsundersøkelser i Norge om inflasjons-, lønns-, valutakurs og renteutviklingen blant eksperter i finansnæringen og akademia, partene i arbeidslivet, næringslivsledere og husholdningene. Bakgrunnen for undersøkelsen er at Norges Bank retter pengepolitikken inn mot et mål om lav og stabil inflasjon. Forventninger til den fremtidige prisutviklingen kan i seg selv spille en rolle for den faktiske prisutviklingen. En regelmessig spørreundersøkelse kan bidra til større innsikt i disse spørsmålene.Undersøkelsen er hittil gjennomført 14 ganger. Økonomene innenfor akademia, finansnæringen og partene i sentrale arbeidslivsorganisasjoner blir intervjuet via e-post hvert kvartal. Ekstrem observasjoner over 8 prosent er her holdt utenfor i presentasjonen av gjennomsnittstallene for pris- og lønnsutviklingen. Næringslivslederne og husholdningene blir intervjuet via telefon. Her er ekstrem observasjoner over 11 prosent holdt utenfor i presentasjonen av gjennomsnittstallene for pris- og lønnsutviklingen. Den første undersøkelsen ble gjennomført i februar 2002. Undersøkelsen for inneværende kvartal er gjennomført i tidsrommet 2. mai til og med 8. mai 2005. Les hele undersøkelsen med tabeller og grafer: Forventningsundersøkelsen blir samtidig med pressemeldingen lagt ut i sin helhet på våre nettsider under området www.tns-gallup.no/bank og finans/økonomiske prognoser På grunn av enkelte vesentlige endringer de første kvartalene vil det på noen av spørsmålene ikke være oppgitte tallverdier for tidligere kvartal. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no