Strømkundene mangler kunnskap om nettleien

2. mai 2005 Strømkundene mangler kunnskap om nettleien Det er stor uvitenhet blant strømkundene om hva nettleien brukes til, hvem som setter rammene og hva som påvirker den. Det er liten tvil om at kraftbransjen og det enkelte nettselskap har en stor og viktig oppgave med å informere strømkundene om forholdene rundt nettleien. Dette slår TNS Gallup fast i sitt Energibarometer for 1. kvartal 2005. TNS Gallup har spurt et landsrepresentativt utvalg på 1007 strømkunder om deres kunnskap om nettleien. Resultatene viser at 28% av forbrukerne har ingen kunnskap om hva nettleien brukes til. Samtidig viser undersøkelsen at mer enn 80% av kundene har liten eller svært liten tillit til at nettselskapene ikke tar ut en for høy fortjeneste. Det er ikke mer enn 5% som stoler på nettselskapene på dette punktet. Lavest er tilliten i Sogn og Fjordane, Oslo, Akershus, Møre og Romsdal, Hordaland, Nord-Trøndelag og Vest-Agder. Sammenheng mellom tillit til nettselskapene og prisen kundene betaler TNS Gallup finner en sammenheng mellom tilliten til nettselskapenes profittuttak og hva kundene faktisk betaler i nettleie. Tall fra NVE viser at Nord-Trøndelag, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Aust-Agder er blant de fylkene som har høyest årskostnad for nettleie. Det er også i disse fylkene hvor tilliten til nettselskapenes prispolitikk er lavest. Få har kjennskap til hvem som setter rammene for nettleien Undersøkelsen viser også at mer enn 40% av forbrukerne ikke har kjennskap til hvem som setter rammene for hvor mye nettselskapene kan ta i nettleie. - At kundene er skeptiske til nettselskapenes profittuttak kan vi forstå når forbrukerne har så mangelfull kunnskap om hvem som setter rammene og hva nettleien brukes til, sier Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i TNS Gallup og ansvarlig for Energibarometeret. - En stor andel av strømkundene etterlyser mer og bedre informasjon om kraftmarkedet og hvordan prisene settes. Dette er en klar utfordring til bransjen. Kraftbransjen lytter til kundene og vil informere bedre - Undersøkelsen fra TNS Gallup viser at vi fra bransjehold må bli flinkere til å informere om nettleien, som for eksempel om hva som bestemmer nivået på nettleien og hva den brukes til, sier Informasjonsdirektør Kristian Pladsen i Energibedriftenes Landsforening, EBL, som en kommentar til tallene. - Lyspunktet er at kundene ser ut til å ønske en slik informasjon velkommen. Vi skal gjøre så godt vi kan for å gi dem det. Sammenlignet med andre land har vi et veldrevet elnettsystem i Norge, men vi må klare å formidle til kundene hvordan det faktisk fungerer. Kontaktperson i Gallup Eventuelle spørsmål kan rettes til Eva Fosby Livgard, avdelingsleder. Telefon 922 504 05, 23 29 16 00. email: eva.fosby.livgard@tns-gallup.no Fakta om undersøkelsen Gallup Energibarometer måler kontinuerlig utviklingen i norske kraftkjøperes atferd, holdninger og interesse for energispørsmål. Hvert kvartal intervjues et representativt utvalg på ca.1000 norske kraftkjøpere på telefonen. Resultatene det her refereres til er basert på de data som ble samlet inn 5. – 10. mars 2005, hvor 1007 personer ble intervjuet ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=94487&fn=wkr0001.doc Pressemeldingen med illustrasjoner