TOYOTA ER VINNEREN I GALLUPS BILUNDERSØKELSE .men Volvo "øker mest"

TOYOTA ER VINNEREN I GALLUPS BILUNDERSØKELSE .men Volvo "øker mest" Oslo 19. mai 2003 Toyota holder stillingen som landets klare markedsleder og mest populære bilmerke - også i 2004 - rapporterer Gallup i sin ferske bilundersøkelse. Samtidig som Toyota styrker stillingen som Bil-Norges favoritt nr.1, er Volvo det bilmerke som virkelig viser fremgang på bilkjøpernes popularitetstopp. Gallup legger nå frem resultatene fra sin bilundersøkelse "Gallup Bil" som rangerer de ulike bilmerkene etter bilkjøpernes smak og behag og klare meninger. Denne undersøkelsen har vært gjennomført hvert år siden 1996 og bygger på spørsmål som stilles de som har kjøpt fabrikksny bil i året før undersøkelsen gjennomføres. Årets resultater baserer seg på et utvalg som representerer 88000 kjøpte biler i ca. 200 ulike merker og modeller og er dermed den klart største undersøkelsen som kjøres i bilmarkedet. De fleste bilimportører abonnerer på resultatene og følger nøye med når Gallup legger frem fasit fra markedsplassen. Alene på toppen Toyota er - i år igjen - den store vinneren i nybilmarkedet. Det er Toyota som selger flest biler og som oftest er med i vurderingen når folk skal velge bil (i 44 % av tilfellene!). Toyota ligger blant de aller best rangerte både når det gjelder både kjennskap og totalinntrykk, kollisjonssikkerhet, gunstig pris og andre viktige valgkriterier. Og både når det gjelder driftsøkonomi og ettermarkedsservice er Toyota alene på toppen i bilkjøpernes vurdering. Bileierne mener at Toyota har svært høy kvalitet (sammen med Mercedes, Audi og Volvo), og gir også Toyota toppscore når det gjelder egenskaper som "godt rykte" og "svært driftssikker". Spår om salg - Det er ikke vanskelig å spå at Toyota ligger an til gode salgsresultater også i år når vi vet at Gallup Bil med ganske god presisjon forteller hva som vil skje i markedet i tiden fremover, sier Anders Hovde som er ansvarlig for Gallup Bil. - Bilimportørene tar Gallups resultater på alvor og setter i gang nødvendige tiltak ut fra den respons de får hos bilselgerne. Derfor kan selvsagt bilimportører og forhandlere sette i verk tiltak som snur en ugunstig utvikling når de nå får markedets "dom" - eller fortsette med ting som bilkjøperne setter pris på. Volvo gjør tydeligvis mange riktige ting - mens Toyota fortsetter å gjøre alle de viktige tingene helt riktig. Det blir det salg av i et land med høye bilpriser og derfor tilsvarende krevende bilkunder, mener Hovde. Rally gir salg Med den knallharde konkurransen som råder i bilmarkedet, skifter stillingen hele tiden mellom konkurrentene, men bileiernes viktigste valgkriteria går fortsatt på driftssikkerhet og kvalitet, ettermarkedservice og gode bruktpriser. Likevel er bilkjøp ikke bare styrt av rasjonelle argumenter - også hjertet er med i vurderingen. Derfor er det spennende å registrere at Subaru, som med nordmannen Petter Solberg bak rattet vant Rally-EM i fjor, får øket oppmerksomhet og tilslutning. For eksempel scorer Subaru som nr. 4 når bilkjøperne skal nevne "bilmerke i fremgang" - bare bak Toyota, Skoda og Peugeot. Og bilkjøperne mener det har høyere prestisje å kjøre en Subaru enn en Ford. Subaru scorer også høyt blant "raske biler" og "biler med kraftig motor". - Subaru - som fortsatt er et lite bilmerke i Norge - har klatret jevnt og trutt på Gallups ranking-lister, og salget har gått samme vei. Vi ser egentlig ingen opplagte grunner til dette.annet enn Subarus voldsomme motorsportsuksess kombinert med rallymester Petter Solbergs vinnende og positive vesen? undres Hovde. Illustrasjon: GALLUP BILINDEKS 2004: utviklingen for de 10 beste bilmerkene. Tekst: Denne grafikken viser hvordan de 10 høyest profilerte bilmerkene i Norge har utviklet seg siden 1977. Toyota er suverent på topp. Volvo øker tilslutningen på bekostning av de andre luksusmerkene (Audi og Mercedes). Peugeot har klatret fra bunnplassering (30 på indeks) til indeks 60 i 2004 mens Ford og Opel har stupt fra over 80 i indeks i '97 til mellom 50 og 60 i 2004. ------------------------------------------ For mer informasjon kontakt TNS Gallup v/ seniorkonsulent Anders G. Hovde, telefon 23 29 16 00 eller mail: anders.hovde@tns-gallup.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/19/20040518BIT21110/wkr0008.gif Denne grafikken viser hvordan de 10 høyest profilerte bilmerkene i Norge har utviklet seg siden 1977