GJENNOMBRUDD FOR TOMRA I BENSINSTASJONSEGMENTET

Systemene for automatisert flaskemottak på bensinstasjoner har inntil nylig vært lite utviklet i de europeiske pantemarkedene. Tomra målsatte å endre dette ved introduksjonen av UNO i 2005, en kompakt og rimelig pantemaskin spesielt utviklet for små butikker.

Salget av maskinen har gradvis økt siden introduksjonen, og TOMRA har nå mottatt flere større kontrakter innen segmentet, noe som bekrefter det endelige gjennombruddet i dette markedet.

Tyskland
Shell, Tysklands nest største bensinstasjonskjede, har signert en rammeavtale med Tomra Systems GmbH for leveranse av pantemaskiner til deres bensinstasjoner i Tyskland. Så langt er ordrer for 300 maskiner plassert, og Shells målsetning er å ha rundt 1.000 stasjoner utstyrt med UNOer i løpet av første halvår 2009.

Finland
I løpet av 2008 har Finlands nest største bensinstasjonskjede Neste, installert nesten 90 UNOer på sine bensinstasjoner.

I fjerde kvartal 2008 har TOMRA signert en kontrakt med det finske bryggeriet Olvi for bruk av UNO i markedskampanjer på finske bensinstasjoner. Nåværende kontrakt dekker rettighetene til 50 maskiner som vil bli kledd med reklame for Olvi produkter for en periode på tre år.

For ytterligere informasjon, kontakt konsernsjef Amund Skarholt på telefon 97 55 94 25.

Asker, 19. desember 2008