KJØP AV ULTRASORT

Tomra Systems ASA har i dag, gjennom sitt heleide datterselskap TiTech AS, inngått en avtale om å kjøpe 100% av virksomheten i UltraSort Pty Ltd. UltraSort er en ledende leverandør av avansert gjenkjennings- og sorteringsteknologi til gruvebransjen.

Selskapet omsatte for ca NOK 35 millioner i 2007 med solide marginer. Det er på verdensbasis solgt mer enn 50 Ultrasort sorteringsanlegg, hovedsakelig i Canada, Afrika og Australia.

Oppkjøpet av UltraSort representerer et viktig skritt i prosessen med å realisere TiTech gruppens strategi og ambisjon om å bli en ledende global leverandør av sensorbaserte gjenkjennings- og sorteringssystemer, også til gruveindustrien.

Ved å kjøpe UltraSort, utvider og komplimenterer TiTech sin portefølje av industriell prosesseringsteknologi. UltraSort besitter unik, patentert teknologi og en betydelig markedsposisjon in en rekke raskt voksende segmenter av gruveutstyrsindustrien. I tillegg til at virksomheten representerer vekstmuligheter basert på egne meritter, passer UltraSort godt strategisk sammen med Commodas (TiTechs enhet for gruveutstyrssalg). De to enhetene vil sammen forme en klar markedsleder innen sitt segment med nesten 150 installasjoner globalt.

Kjøpesummen tilsvarer en enterprice value på ca NOK 160 millioner, hvorav goodwill og andre immaterielle verdier utgjør anslagsvis NOK 150 millioner. Dersom driftsresultatet de kommende årene overstiger henholdsvis NOK 30 millioner, NOK 20 millioner og NOK 20 millioner, vil selger opptjene en tilleggskjøpesum.

Tomra vil etablere en revolverende tre års bilateralt banklån på NOK 250 millioner for å dekke kjøpesummen samt det pågående aksje-tilbakekjøpsprogrammet.

For spørsmål eller ytterligere kommentarer, vennligst kontakt konsernsjef Amund Skarholt (97 55 94 25) eller Administrerende direktør i TiTech Rune Marthinussen (91 55 97 18).

Asker, 1. juli 2008
TOMRA SYSTEMS ASA