RESULTAT ANDRE KVARTAL 2008

Driftsinntekter på 874 MNOK (887 MNOK i andre kvartal 2007).
Organisk inntektsvekst på 7 prosent i andre kvartal 2008 sammenlignet med andre kvartal 2007 (ikke hensyntatt valutaeffekter).
Bruttomargin 40 prosent (37 prosent i andre kvartal 2007).
Driftsresultat på 122 MNOK (111 MNOK i andre kvartal 2007).
Vekst i driftsresultatet på 20 prosent i andre kvartal 2008 sammenlignet med andre kvartal 2007 (ikke hensyntatt valutaeffekter).
Kontantstrøm fra drift på minus 8 MNOK (99 MNOK i andre kvartal 2007).
Den sterk veksten i omsetning og resultat i Industrial Processing Technology fortsetter.

Collection Technology - Deposit Solutions
Inntektene i dette segmentet ble på 409 MNOK i andre kvartal 2008, ned fra 430 MNOK i andre kvartal 2007. Justert for valutaeffekter var inntektene uforandret. Bruttomarginen forbedret seg fra 44 prosent i andre kvartal i 2007 til 47 prosent i andre kvartal i 2008. Driftsresultatet falt fra 86 MNOK i andre kvartal 2007 til 81 MNOK i andre kvartal 2008.

Materials Handling
Etter et svakt første kvartal, har segmentet nå returnert til et mer normalt nivå.
Inntektene i segmentet ble 227 MNOK i andre kvartal, ned fra 275 MNOK i andre kvartal i fjor.
Bruttomarginen holdt seg stabil på 21 prosent. Driftsresultatet falt fra 26 MNOK i andre kvartal 2007 til 21 MNOK i andre kvartal 2008. 3 MNOK av fallet er valutarelatert.

Industrial Processing Technology
Andre kvartal 2008 viste en år over år inntektsvekst på 23 prosent. Veksten relaterer seg til sterk vekst i alle selskap innen segmentet. Driftsresultatet økte fra 32 millioner i fjor til 38 millioner i år.

Collection Technology - Non-deposit Solutions
Inntekter på 34 millioner i kvartalet, i hovedsak fra salg av 16 ARCs til Waste Management Inc.
Grunnet vedvarende initiativ for å optimalisere teknologi og kostnader, viser nå forretningsområdet 26 prosent bruttomargin, sammenlignet med en negativ marginer i 2007.
23 MNOK i driftskostnader i segmentet er en konsekvens av fortsatt betydelig satsning i utviklingen av ikke-pant markedene.

Asker, 16. juli 2008

Vedlagt følger rapport og presentasjon for 2. kvartal 2008 (engelsk). Presentasjonen sendes som direkte-overføring på www.tomra.com (investor relation siden) og på www.oslobors.no/webcast. Et opptak av kvartalspresentasjonen vil bli tilgjengelig umiddelbart etter avsluttet presentasjon.