TOMRA - Oppkjøp av CommoDaS GmbH

Tomra Systems ASA (TOMRA) har via sitt heleide datterselskap TiTech Visionsort (TiTech) den 6. juni 2006 inngått en avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i CommoDas GmbH (CommoDaS). CommoDaS har hovedkontor i Wedel i Tyskland og er en ledende leverandør av avansert teknologi for gjenkjenning og sortering av materialer med høy verdi, slik som metall, plast, glass, mineraler og edelstener. Selskapet hadde cirka NOK 75 millioner i inntekter og et positivt driftsresultat i 2005 og forventer sterk, lønnsom vekst fremover. Mer enn 450 sorteringssystemer fra CommoDaS har så langt blitt solgt på verdensbasis. CommoDaS har et globalt nettverk av partnere og distributører som dekker de fleste europeiske markedene, USA, Japan og Sør-Afrika. For mer informasjon om CommoDaS henvises det til selskapets hjemmeside www.commodas.de.

Oppkjøpet av CommoDaS representerer et viktig skritt på veien mot å realisere TOMRAs strategi og ambisjon om å bli en ledende global leverandør av avanserte løsninger som muliggjør gjenvinning og resirkulering av brukte materialer. Gjennom oppkjøpet av CommoDaS ekspanderer og kompletterer TOMRA sin portefølje av industriell prosesseringsteknologi. CommoDaS bidrar med unik, patentert teknologi og ledende posisjoner i flere raskt voksende segmenter innen markedet for resirkuleringsutstyr. I tillegg til at CommoDaS representerer en interessant vekstcase i seg selv, finnes det en sterk industriell logikk i forhold til TiTechs virksomhet. Følgelig vil driften av CommoDaS koordineres tett med TiTech. Mens TiTech er verdensledende innen optisk gjenkjenning og sortering av brukt husholdningsemballasje, er CommoDaS en ledende aktør innen avansert teknologi for gjenkjenning og sortering av metall (herunder vrakede biler og elektrisk & elektronisk avfall), plast (herunder plastflak), glass, mineraler og edelstener. Løsningene til CommoDaS baserer seg på en rekke ulike teknologier slik som røntgen, kameraer for fargelinjeskanning og metallsensorer. Til sammen vil TiTech og CommoDaS ha en sterk markedsposisjon i de fleste relevante segmentene av industrien for resirkuleringsutstyr samt en enestående teknologiplattform å vokse videre fra.

Transaksjonen gjennomføres for en kjøpesum på cirka NOK 100 millioner (dette beløpet inkluderer NOK 10 millioner i gjeld). Det er også avtalt en mulig tilleggsutbetaling dersom EBIT-marginen i CommoDaS overstiger 15% i 2007. Overtagelse forventes gjennomført i slutten av juni 2006. TOMRA vil finansiere kjøpesummen gjennom egen kontantbeholdning.

For spørsmål eller ytterligere kommentarer, vennligst kontakt konsernsjef Amund Skarholt (97 55 94 25) eller IR-direktør Håkon Volldal (97 71 99 73).

Asker, 7. juni 2006