TOMRA - ORDRE FRA TESCO

TOMRA har inngått en avtale med Tesco Plc, Storbritannias ledende dagligvarekjede, om leveranse og service av 100 resirkuleringssentre av typen Tomra Recycling Center (TRC). Sentrene skal leveres til Tesco superstores og Tesco Extra-butikker i Storbritannia.

For Tesco er denne investeringen et ledd i deres pågående satsning på å oppmuntre kundene til å bidra til økt resirkulering, og for TOMRA representerer avtalen det første store salget av automatiserte innsamlingsløsninger til et marked uten pant på drikkevareemballasje. Installasjonen av de 100 sentrene vil begynne i slutten av 2006 og pågå utover i 2007.

Verdens første helautomatiske gjenvinningssenter
TRC er et gjenvinningssenter basert på banebrytende materialgjenkjennings- og materialkomprimeringsteknologi. Husholdningsemballasje laget av plast, metall, glass eller andre typer emballasjematerialer gjenkjennes med tilnærmet 100% nøyaktighet når de puttes inn i brukerstasjonene i senteret. Etter at gjenstandene har blitt identifisert og gjenkjent, blir de sortert og komprimert i separate bokser med høy lagringskapasitet.

Senteret har svært høy lagringskapasitet på grunn av at det tar i bruk unike metoder for å redusere volumet på de returnerte objektene. Gjenstander laget av plast og aluminium granuleres, noe som typisk reduserer volumet med en faktor på 15:1, mens glass knuses, noe som gir en volumreduksjon på 3:1. Den konfigurasjonen Tesco har valgt for sine sentre har eksempelvis en kapasitet på ca. 20 000 PET/HDPE- flasker, 35 000 aluminiumsbokser, 10 000 glassflasker, 2 000 hermetikk- og stålbokser samt 2 tonn med papir og papp.

Ved hjelp av en kombinasjon av lyd og visuelle hjelpemidler kan dette revolusjonerende senteret også kommunisere med konsumentene. Senteret gir informasjon om gjenvinning og resirkulering, i tillegg tilbys insentiver som lotteri, rabattkuponger, donasjon til veldedige formål osv. Alle sentre leveres med en funksjonalitet som gjør at de gir beskjed om når de må tømmes, når de bør rengjøres og om annen service ved behov.

Forbrukerne i Storbritannia liker konseptet
TOMRA og Tesco har siden 2004 testet TRC-konseptet i Storbritannia med støtte fra WRAP (the Waste & Resources Action Programme). Resultatene fra pilotene og andre undersøkelser som har blitt gjennomført, viser at forbrukerne i Storbritannia verdsetter muligheten til å returnere all type fast emballasje til et praktisk, rent, sikkert og automatisert senter. I gjennomsnitt returneres hver måned ca. 100 000 objekter til hvert av de seks pilotsentrene som er i drift.

David North, direktør for Tesco Community Plan uttaler: "Våre kunder ønsker å bidra til et bedre miljø ved å resirkulere mer. Disse maskinene gjør det så enkelt og lettvint som bare mulig for dem. Resirkulering vil fra nå av være morsomt, raskt og brukervennlig."

En levedyktig forretningsmodell for TOMRA og TOMRAs kunder
Tescos beslutning om å bestille 100 sentre er viktig for TOMRA. For det første beviser ordren levedyktigheten til TRC-forretningsmodellen. For det andre viser den at TOMRA vil bli mindre avhengig av politiske beslutninger knyttet til introduksjon av pantelovgivning i årene fremover.

Levedyktigheten til TRC-forretningsmodellen er basert på to nøkkelelementer: 1) Avansert materialgjenkjennings- og materialsorteringsteknologi for å få rene materialfraksjoner og følgelig maksimere verdien på det innsamlede materialet; 2) Banebrytende volumreduksjon for å minimere transport- og håndteringskostnader. Verdien av det innsamlede materialet, spesielt aluminium and plast, betaler for en signifikant andel av de totale kostnadene forbundet med å investere i og operere et senter. Andre inntektskilder som subsidier fra lokale myndigheter og/eller reklame på sentrene kan dekke de resterende kostnadene og til og med bidra til at sentrene kan drives med overskudd. I noen markeder vil dessuten emballasjeskatten og gjenvinningsavgiftene reduseres merkbart dersom dagligvarekjedene selv tar ansvar for innsamling og gjenvinning av den emballasjen de selger.

TOMRAs vekst har historisk vært knyttet til introduksjon av pantelovgivning på drikkevareemballasje. Nå gir imidlertid TRC-modellen selskapet nye muligheter for å kommersialisere teknologien sin. Istedenfor passivt å vente på at politikere skal innføre pant, kan TOMRA nå proaktivt fokusere sin innsats mot å utvikle markeder som har behov for å forbedre gjenvinningen. TOMRAs suksess med TRC-modellen er avhengig av selskapets evne til å forstå behov i de lokale markedene og skreddersy TRC-forretningsmodellen til disse behovene.

Terje Hanserud, Senior VP, TOMRA uttaler: "Ordren fra Tesco viser at det nå er mulig for TOMRA å etablere en levedyktig og attraktiv forretningsmodell i et stort marked uten pant. TOMRA ser frem til å jobbe med Tesco og andre fremtidige kunder for å utvikle forretningsmodellen og teknologien videre."

For ytterligere kommentarer fra TOMRA, kontakt konsernsjef Amund Skarholt (97 55 94 25) eller IR-direktør Håkon Volldal (97 71 99 73).

Asker, 2. juni 2006 <!-- hugin-supplied --><br> Tomra Systems ASA