TOMRA - Resultater fra 1. kvartal 2005

Vedlagt følger en kortversjon av kvartalsrapporten. Ytterligere informasjon er tilgjengelig via linker i bunnen av meldingen.

• Inntekter 599 MNOK (+1 prosent sammenlignet med første kvartal 2004)
  • Driftsresultat 10 MNOK (42 MNOK i første kvartal 2004)
  • Oppkjøp av Orwak Group i februar 2005
  • Forberedelser til et nasjonalt retursystem i Tyskland fortsetter
  • 7 prosent inntektsvekst (målt i USD) i Nord Amerika virksomheten
    RVM Technology
    Inntektene i RVM Technology beløp seg til 250 MNOK i første kvartal 2005 sammenlignet med 318 MNOK i 2004 - en nedgang på 21 prosent. Inntektene justert for valutapåvirkning, falt med 18 prosent som i hovedsak skyldes lavere maskinsalg i Europa. Som en direkte konsekvens av de lavere inntektene, falt driftsresultatet til 31 MNOK i første kvartal 2005 sammenlignet med 59 MNOK i første kvartal 2004.

Omsetningen i Europa ble 169 MNOK i første kvartal 2005 - en nedgang på 26 prosent sammenlignet med første kvartal 2004.

På østkysten av USA samt i Canada ble inntekten 12,8 MUSD i første kvartal 2005 - uforandret fra første kvartal 2004. Omsetningen målt i NOK minskede med 9 prosent til 81 MNOK.

Det pågår konstruktive prosesser i Tyskland relatert til etablering av et nasjonalt retursystem som vil tre i kraft i mai 2006. TOMRA fortsetter å bistå industrien med teknologikunnskap og systemkompetanse.

Collection & Materials Handling
    Inntektene innenfor innsamling og materialhåndtering økte med 10 prosent til 29,8 MUSD i første kvartal 2005.
    Inntekter målt i NOK falt med 1 prosent til 187 MNOK.  Marginene økte også i første kvartal 2005 sammenlignet med 2004 på grunn av økte volumer i California og kostnadsreduseringsprogram som ble implementert i 2004 innenfor virksomheter tilknyttet materialhåndtering (østkysten av USA og Canada).

Recycling Technology
    De nylig oppkjøpte selskapene innenfor segmentet Recycling Technology, har tradisjonelt hatt en lav aktivitet i første kvartal. Denne trenden har også vært synlig i 2005 der inntektene ble 66 MNOK. Som en konsekvens av den lave aktiviteten, hadde Recycling Technology-segmentet et tap på driften på 9 MNOK.

Oppkjøpet av Orwak Group AB ble formelt inngått 21. februar 2005. Kjøpesummen var SEK 175 millioner på gjeldfri basis pluss mulige tilleggsutbetalinger på inntil SEK 20 millioner avhengig av Orwak Groups inntjening i 2005 og 2006. TOMRA konsoliderte Orwak Group fra og med 1. januar 2005.

Other non-deposit activities
    Omsetningen innenfor Tomras ikke-pant aktiviteter økte med 12 prosent til 96 MNOK og dette skyldes i hovedsak økt innsamlingsvolum i Brasil. Nesten alle inntekter innenfor dette segmentet er generert i Brasil. Driftstapet falt til 11 MNOK på grunn av økt lønnsomhet i Brasil.

Testen av pilotprosjektet TRC (Tomra Recycling Center) sammen med Tesco i Storbritannia, har fungert tilfredsstillende teknisk. I tillegg har man fått en positiv respons fra konsumenter og øvrige interessenter.

Resirkuleringssentrene drevet av TOMRA og Sumitomo i Tokyo/Yokohama regionen i Japan har vist seg å være vellykkede. TOMRA og Sumitomo arbeider mot at en beslutning om en samarbeidsmodell kan bli tatt i midten av 2005.

For presentasjon av 1. kvartal 2005 (engelsk), vennligst bruk følgende link:
    For full rapport av 1. kvartal 2005 (engelsk) med tabeller, vennligst bruk følgende link:
    For å se vår internett-overføring av presentasjonen, vennligst bruk følgende link:

Et opptak av kvartalspresentasjonen vil bli tilgjengelig umiddelbart etter avsluttet presentasjon.