En medieressurs for inspirerende og nye ideer til historier om Irland

Velkommen til den tidlige juleutgaven av Turist-Irlands nyhetsbrev til mediene. Øya Irland er med sine mange tilbud og aktiviteter det perfekte sted å tilbringe juletiden. Det har aldri vært et bedre tidspunkt å besøke øya Irland på.

Turist-Irland er alltid klar for å arbeide sammen med journalister som vil omtale Irland i magasiner og andre medier. Ta derfor gjerne kontakt med oss for hjelp med bilder, informasjon eller presseturer.

Linn Brekell

Julemarkeder kommer tilbake                      17. november- 19. desember

Belfast City Hall arrangerer nok en gang sitt kontinentale julemarked. Området er dekket med flere titals boder som tilbyr et stort utvalg av håndarbeid, mat og dekorasjoner fra hele Europa og videre ut i verden. Over 28 land er representert og det blir solgt en rekke forskjellige ferske og varme matretter, gaver, husflid og håndarbeid. De besøkende kan også prøve seg på noen forfriskninger og levende musikk på the Continental Bar og  Lavery's traditional Irish Bar. For mer informasjon følg denne linken.

I tillegg til markedene er det en rekke historiske vandreturer tilgjengelige som kan gi deg stor innsikt I bylivet gjennom tidene. Avslutt dagen med en ordentlig middag på Made in Belfast, en stilfull retro restaurant med en mangfoldig meny.

Adare Manor vinner prestisjepris

Adare Manor Hotel & Golf Resort vant prisen som Irlands førende hotel ved World Travel Awards i 2010. Det ble sagt om hotellet at det hadde “inntatt en global ledelse innenfor en av de viktigste aspektene ved reiseliv og turisme, nemlig kundenes kvalitetsopplevelse.  Adare Manor ligger i landsbyen Adare, sydvest i Irland, og regnes som en av Irlands vakreste og mest billedskjønne landsbyer. For stedsangivelse trykk her.

Temple Bar sjokoladefestival                                                     3. - 5. desember

I kulturhovedstaden Dublin er Temple Bar området en av byens mest populære områder. Med brolagte gater og inviterende små passasjer og sidegater er det alltid noe å se og gjøre. Man kan alltid høre en gatemusikant synge irske klassikere og er aldri langt fra en velsmakende halvliter Guinness. Temple Bar i Dublin arrangerer sin årlige sjokoladefestival. De mange aktivitetene inkluderer sjokoladeverksted og demonstrasjoner, utendørsfilmer på torget, gateopptredener og en levende pantomimeforestilling på Liffey Cruise båten. For mer informasjon, følg denne linken.

En smak av jul                                                     26. - 28. november

En av de første aktivitetene som vil finne sted i det nye konferansesenteret i Dublin (Convention Centre Dublin) er “en smak av jul” (A Taste of Christmas), en matbegivenhet som tar utgangspunkt i matlagingen rundt juletiden. 14 restauranter fra Dublin området er involvert i kreativ julematlaging, noe som kan inspirere publikum til deres egne alternative ideer til julematen. Begivenheten inkluderer en teaterforestilling, som finner sted i et førsteklasses auditorium med 2000 seter og som vil by på morsomme utfordringer, kokekonkurranser samt deltagelse fra publikum. Herfra vil de besøkende kunne ta med seg hjelpfulle tips til hvordan man kan lage den perfekte jul. Forestillingen vil utgjøre kjernen i “en smak av jul” og er noe alle besøkende må få med seg. Michelinstjernekokken Heston Blumenthal har nettopp blitt annonsert som en av showets spesielle gjester. Gjestelisten teller også folk som Conrad Gallagher, Donal Skehan, Oliver Dunne og Catherine Fulvio. For mer informasjon trykk her.

For medieforespørsler kontakt:

Linn Brekell, markedsføring og presse

Tel:      + 45 33 17 72 32, Mobil : + 45 233 622 57

E-post:            lbrekell@tourismireland.com

Glenda Reid, markedsførings- og presseassistent

Tel:      + 45 33 17 72 34

Email:             greid@tourismireland.com

For de laveste flypriser til Irland, besøk www.norwegian.com , www.ryanair.com og www.flysas.com

Til redaktøren:

CCD er Dublins splitter nye konferansesenter, Irlands første målrettede konferansesenter, plassert i Spencer Dock i hjertet av Dublin by. CCD har hurtig blitt et landemerke siden åpningen den 7. September 2010. Bygningens flotte design består blant annet av et unikt atrium med glassfront, som er like høyt som bygningen og byr på panoramautsikt over elva Liffey, Dublin by og Wicklow fjellene. Bygningen har totalt 4500 meter utstillingsareal.

CCDs auditorium har en kapasitet på 2000 mennesker og bygningen kan romme det samme antall til en bankett. I tillegg er det teater kapasitet til 3000 delegater. Det er 22 møterom innenfor komplekset som muliggjør møter, konferanser og utstillinger av alle slag og størrelser – fra små forretningsmøter til internasjonale kongresser.

Glenda Reid, Marketing and Publicity Assistant