Nyheter fra Irland Medias kilde til inspirerende og nye reportasjeideer om Irland

Temple Bar Tradfest 27. – 31. jan. 2010 TradFest er en populær årlig festival som arrangeres hver januar i Temple Bar, i hjertet av Dublin by. Temple Bar TradFest feirer sitt femårsjubileum med stil i år med et utvidet program som består av mange gratis og familieorienterte arrangementer. TradFest bringer irsk musikk og kultur til området og har vokst i omfang over de siste fem årene. Festivalen byr på konserter med kjente artister, gratis arrangementer, fotoutstillinger, filmer, et godt tilbud til familier, en fargerik parade og mye mer. Temple Bar TradFest ble nylig kåret til beste tradisjonelle musikkfestival under Irish Festival Awards. http://templebartrad.com/ The Montreal International Comedy Festival 16. jan 2010 The Montreal International Comedy Festival kommer tilbake til Dublin for å finne de beste nye komikerne Irland har å by på. I år vil det arrangeres en showcase ved The Sugar Club i Dublin sentrum lørdag 16. januar kl 08:30. Irland har bevist at de kan ale frem førsteklasses talenter og er derfor blitt en av de mest populære destinasjonene for å se god komedie. http://www.thesugarclub.com/ Féile an Earraigh 4. – 7. feb 2010 Féile an Phobails vårfestival Féile an Earraigh ser ut til å bli høydepunktet i den nordre musikkalenderen denne våren. Den kan by på høydepunkter som legendariske Penguin Café Orchestra, kjente Transatlantic Sessions og spektakulære kveldsarrangementer med flere kjente artister i festivalteltet. Féile an Earraigh er det første arrangementet i Belfasts festivalkalender for 2010. I løpet av sin syv år lange historie har festivalen utviklet seg til å bli et viktig arrangement for irsk tradisjonell musikk og kultur og den viser stolt frem talentene innenfor tradisjonell musikk. Du vil få muligheten til å oppleve den fascinerende sjarmen til den tradisjonelle kulturen og kunsten gjennom en variert sammensetning av musikk, sang, dans og språk. Féile an Earraigh lover å by på noe for enhver smak med sitt program som består av teater, dans, samtaler, turer og litteratur ved siden av musikk i verdensklasse. http://www.feilebelfast.com/ Jameson Dublin International Film Festival 18. – 28. feb 2010 The Jameson Dublin International Film Festival (JDIFF) er Irlands største filmfestival. I tillegg til et omfattende program med 130 filmer, er JDIFF kjent for å være vertskap til kremen av irske og internasjonale filmstjerner og kan by på en rekke filmarrangementer. JDIFF byr på alt fra den røde løperens glitter og glamour på gallaforestillinger til en rekke sidearrangementer som mesterklasser, Q & A, offentlige intervjuer og paneldebatter. Festivalen har et tilbud til alle, fra den seriøse til den mer avslappede kinogjengeren. JDIFF har en elektrisk atmosfære som gjenskapes år etter år ved hjelp av deltakelse fra regissører, manusforfattere, skuespillere og andre fra filmbransjen som deltar under festivalen og gjør dette til en unik opplevelse. http://www.jdiff.com/ Solis Lough Eske Castle Hotel Worlds Best Luxury Country Hotel Solis Lough Eske Castle Hotel er kåret til verdens mest luksuriøse landlige hotell blant en rekke andre konkurrenter verden over. Dette praktfulle hotellet åpnet dørene etter en detaljert restaurering av det originale slottet fra 1700-tallet. Solis Lough Eske Castle var blant 200 hoteller verden over som var nominerte før de ble kåret til vinneren i luksushotellkategorien. Solis Lough Eske Castle byr på 95 romslige rom og suiter, et Aromatherapy Associates Spa, treningssenter og svømmebasseng, Cedars Restaurant, to barer og 600 m2 med konferanse- og bankettfasiliteter. Med sin beliggenhet like utenfor Donegal by omkranset av nesten 18 hektar skog- og rekreasjonsområder langs bredden av Lough Eske har hotellet omdefinert definisjonen av luksus i nordvest. http://www.solislougheskecastle.ie/ Doonbeg Golf Resort European Golf Resort of the Year 2010 Doonbeg Golf Resort i West Clare er kåret til European Golf Resort of the Year for sitt “eksepsjonelle bidrag til golfreisenes verden”. Prisen er gitt av International Association of Golf Tour Operators (IAGTO) og deres 300 medlemsbedrifter har stemt frem vinneren i denne årlige kåringen. Tidligere vinnere er blant annet Turnberry (Skottland), Druids Glen (Irland), Praia D’El Rey (Portugal), Dona Filipa and San Lorenzo Golf Resort (Portugal) og Carton House (Irland). Prisen ble stiftet av IAGTO i 2000. http://www.doonbeggolfclub.com/ Go Where Ireland Takes You – www.discoverireland.com For pressespørsmål kontakt: Linn Brekell, Marketing and Publicity Tlf: + 45 33 17 72 32, Mobil : + 45 233 622 57 E-post: lbrekell@tourismireland.com Don Donoghue Marketing and Publicity Assistant Tlf: + 45 33 17 72 34 E-post: ddonoghue@tourismireland.com Øystein Berntzen Tel: +47 915 73 432 E-mail: oystein.berntzen@jklgroup.com Fly til Irland med: www.sas.no (Fra Oslo) www.ryanair.com (Fra Oslo-Sandefjord) www.norwegian.no (Fra Oslo)