• Transtema/

Transtema signerer strategisk avtale med Telenor for utbygging og oppgradering av 5G-nettverk i Sverige

Transtema Group AB (publ) har, via datterselskapet UBConnect AS, spilt en nøkkelrolle i utbyggingen og oppgraderingen av Telenor sitt 5G-nett i Norge i lang tid. Nå fortsetter arbeidet i Sverige gjennom en avtale som løper til 2025. Avtalen inneholder ingen volumforpliktelser, og det er derfor foreløpig vanskelig å anslå eventuell fremtidig ordreverdi.

Telenor har veldig ambisiøse 5G-planer, med et mål om å levere 5G-nett til hele Sverige gjennom Net4Mobility, et samarbeid mellom Telenor og Tele2. Det er en del av den mest omfattende investeringen i nettverksinfrastruktur noensinne. Arbeidet vil fortsette i de kommende årene og er avgjørende for utviklingen av nye tjenesteområder som er gjort mulig gjennom 5G-teknologi.

"Det er viktig for Telenor å arbeide med de beste leverandørene. Transtema har gjennom sin lange erfaring i Norge, demonstrert sin evne til å levere og håndtere større utrullings prosjekt på kort tid med høy kvalitet, hvilket har vært avgjørende i valget av partner", sier Sara Kebert, utrullingssjef hos Telenor Sverige.

”Transtema Group har som mål å bli den markedsledende aktøren på det Nordiske 5G-markedet og dermed en toneangivende aktør i arbeidet med å bygge neste generasjons mobilnett. Avtalen med Telenor Sverige er et viktig steg i riktig retning for oss og en bekreftelse på at våre leveranser i det norske prosjektet holder høy kvalitet", sier Henning Sveder, VD og konsernsjef Transtema.

For mer informasjon kontakt:

Henning Sveder, VD og konsernsjef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Transtema er et av Nordens ledende selskap innen design, installasjon, drift og vedlikehold av kommunikasjonsnettverk samt nettverksutstyr og tekniske konsulent tjenester til teleoperatører, by-nettverk, myndigheter, kraftselskap samt større virksomheter. Transtema ble grunnlagt i 1997 og er virksomme i både Sverige og Norge. Netto omsetning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antall ansatte i konsernet er ca. 1 500. Transtema Group AB er registrert på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.