Dette er Norges favorittprogramleder

Fredrik Skavlan, Solveig Kloppen eller kanskje Tande P? En undersøkelse gjennomført av TV8 levner liten tvil om hvem som er Norges mest populære programleder. Her gir han noen tips for å lykkes på TV.

Pressemelding, Oslo, 16. april 2012

TV8 skal finne sin neste programlederstjerne gjennom det nye konseptet ”TV8-jakten”. Nå har kanalen gjennomført en befolkningsundersøkelse for å finne ut hvem som er Norges mest populære nålevende programleder. Nordmenn er klare i talen; nesten halvparten mener at dette er Jon Almaas.

- Dette var svært så overraskende og hyggelig, sier en ydmyk Jon Almaas.

Siden 1999 har Jon Almaas styrt ”Nytt på nytt” med stil og sjarme, og har lang erfaring med å være i tv-ruta. Og hvilke tips har så den populære Almaas til programlederspirene?

- Det viktig å ha kontroll på blunkingen, og unngå å fekte med armene, forklarer Almaas. – Dessuten er det mange som blir lurt til å tro at man kan ligge seg til toppen. Slik er det ikke lenger, så styr unna dette, legger den erfarne programlederen til.

52 000 You Tube-visninger

I ”TV8-jakten” skal 8 deltagere i løpet av 10 programmer kjempe om å bli TV8`s nye reiseprogramleder. For å få en plass i programmet ”TV8-jakten” må alle søkere lage en reisereportasje fra eget hjemsted som deles på www.tv8-jakten.no. Her kan seerne selv være med å bestemme hvem som går videre til TV-finalen.

– Flere av reisereportasjene holder et overraskende høyt nivå, og de beste har allerede sanket tusenvis av likes på Facebook og sammen har søknadsfilmene blitt sett 52 000 ganger på YouTube. Det lover veldig godt for den TV-sendte delen av programlederjakten, sier ansvarlig redaktør Andreas Brøvig.

Stengt ute av Øyvind Mund

For mange som drømmer om en jobb på tv, starter karrieren i lokale tv-kanaler. Her får ofte unge mennesker sjansen til å vise seg frem, og begynne på sin vei mot stjernehimmelen og kjendisstatus.

- Lokal-tv er et fint sted å starte sin programlederkarriere. Jeg drømte selv om jobb i AB-TV (nå TV8) da jeg var ung, men her regjerte Øyvind Mund så det var umulig å få innpass, sier Jon Almaas.

Fakta om undersøkelsen

I undersøkelsen gjennomført av Respons Analyse på vegne av TV8 er det tre populære programledere som skiller seg fra de 19 andre på listen med til sammen 83% av stemmene. Bak Almaas som fikk 41% av stemmene, finner vi fredagsunderholdningens radarpar Harald Rønneberg og Thomas Numme, med henholdsvis 22%, og 20% av stemmene.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Øystein Lühr-Sæthre, programleder i TV8, tlf: 990 24 411, e-post: oystein.luhr@tv8norge.no
Markus Endresen, jurymedlem, tlf: 932 83 171, e-postmarkus@triggeroslo.no

Tags: