Strålende resultat for TV-aksjonen Redd Barna

Report this content

STRÅLENDE RESULTAT FOR TV-AKSJONEN REDD BARNA Det foreløpige resultatet viser at Redd Barna samlet inn hele 148 071 533 millioner kroner under gårsdagens TV-aksjon på NRK. Generalsekretær Gro Brækken var jublende glad etter at den første opptellingen var ferdig i går kveld. - Et fantastisk resultat, sier hun. - Folk i Norge har vært utrolig sjenerøse og sørget for at tusenvis av barn i fattige land vil få skolegang. - I tillegg har vi satt sterkt fokus på skolegang, som er Redd Barnas mektigste våpen i kampen mot fattigdom. Brækken tror barns engasjement har vært avgjørende for det gode resultatet. - Jeg er imponert og veldig rørt over alle barna som har bidratt til å lage "Tidenes største basar". Barn over hele Norge har utvist enorm kreativitet og engasjement, og har banet vei for de voksnes lyst og vilje til å gi, sier hun. Inntektene fra basarene alene utgjør om lag 3,5 millioner kroner av resultatet. - Tusen, tusen takk til alle frivillige og bøssebærere over hele Norge som har bidratt til å gjøre TV-aksjonen til en suksess - uten dem ville dette aldri ha vært mulig, sier en gledesstrålende generalsekretær. Brækken retter også en varm takk til TV-aksjonens beskytter H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit for hennes engasjement for Redd Barna. Redd Barna kom i den spesielle situasjonen at det flere steder var for mange bøssebærere. - Det gleder oss i Redd Barna at så mange møtte opp, sier Brækken, som spesielt takker alle dem som meldte seg som bøssebærere men som ikke fikk gå. Fortsatt mulig å gi Gro Brækken minner om at det fortsatt er mulig å støtte TV-aksjonen Redd Barna. Enten ved å ringe givertelefonen 820 44 010. Eller ved å verve seg som Redd Barna-fadder på telefon 022 24. - Vi forventer at totalresultatet vil stige i dagene framover, sier Brækken. Inntektene fra årets TV-aksjon skal gå til skoleprosjekter i blant annet Kambodsja, Nicaragua, Guatemala, Uganda og Etiopia. Noe av pengene vil også bli brukt til et anti-mobbeprosjekt i Norge. For mer informasjon: Gro Brækken, generalsekretær i Redd Barna: 90 01 55 51 Kristian Enger, aksjonsleder: 91 17 15 20 Hege Robberstad, presseansvarlig: 92 62 16 86 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00110/wkr0002.pdf