• Umoe IKT/

Helsenorge på nett - økt samspill – nyttig for pasientene - 600 nye legekontor tilknyttes Helsenettet i 2005 I 2005 skal Umoe IKT gjennom sitt landsdekkende apparat knytte opp nærmere 600 legekontor mot Norsk Helsenett. I løpet av avtaleperioden vil flere tusen enheter bli tilknyttet Helsenettet på en sikker måte. Umoe IKT vant kontrakten på leveranse av utstyr og tjenester som er nødvendig for å knytte landets legesentre opp mot helsenettet. Norsk Helsenett ble stiftet høsten 2004 og eies av de regionale helseforetakene. Selskapet er etablert for å utvikle og levere et sikkert elektronisk nettverk for sosial- og helsesektoren. Alle norske sykehus, flere hundre legekontor, kommuner, røntgeninstitutt og andre helsevirksomheter er allerede knyttet opp til helsenettet som i løpet av året skal utvides med nærmere 600 nye legekontor over hele landet. Tilknytning til nettet gjør det mulig for legekontorene å sende og motta henvisninger, resepter, røntgenbilder og annen viktig pasientinformasjon elektronisk. Sykmeldinger kan sendes elektronisk til trygdeetaten.. Pasienten vil kunne kommunisere med sin lege over nettet, for f.eks. bestilling av time eller fornying av resept. - Helsenettet bidrar til en raskere og bedre informasjonsflyt mellom nivåene i helsetjenesten til beste for pasienten og helsepersonell sier Mette Vestli, administrerende direktør, Norsk Helsenett, - For pasienten vil dette bety at legen kan få raskere tilbakemelding fra sykehus, røntgen eller laboratorier og dermed korte ned ventetid og behandling. - Dette er en stor og attraktiv avtale for oss sier Jon Aune, Regionssjef, Umoe IKT AS. – Vår landsdekkende organisasjon med avdelingskontor i nesten alle landets fylker gjør oss til en unik samarbeidspartner for denne typen oppdrag. - Norsk Helsenett er en krevende kunde som setter store krav til leveransene fra Umoe IKT. - Vi har en stram tidsplan og mange forventningsfulle kunder rundt i landet, sier Mette Vestli. Implementering av avtalen vil koordineres fra Umoe IKT sitt regionskontor i Trondheim For ytterligere informasjon: Jon Aune, Umoe IKT, Regionssjef, tlf. 901 47 161 Camilla Glasø, Norsk Helsenett, tlf. 905 60 512 Umoe IKT er et av Norges fremste selskap innen integrasjon av tale-, video- og datakommunikasjon. Virksomheten er landsdekkende, og regnes blant annet som ledende på leveranser av talesystemer til bedriftsmarkedet. Satsingsområder er drift og vedlikehold, IP-løsninger, nettverk, IT-sikkerhet og lagring/backup. Tjenestetilbudet omfatter rådgiving, løsningsdesign, prosjektledelse, installasjon og opplæring til nøkkelferdige løsninger. Umoe IKT har 720 ansatte og en årlig omsetning på ca en milliard kroner. Umoe IKT AS er en del av Umoe Gruppen. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no