EUs bærekraftssystem for biodrivstoff baner vei for Uniol

Report this content

(Oslo, 14. juni 2010): EU kommisjonen vedtok 10. juni et system for bærekraftsrapportering for biodrivstoff som vil være skreddersydd for norsk biodieselproduksjon ved Uniols fabrikk i Fredrikstad. For å sikre at biodrivstoff er et miljøvennlig alternativ til fossilt drivstoff, krever EU at man skal kunne dokumentere bærekraftige produksjonsforhold og klimanytten ved biodrivstoff.

– Dette er gode nyheter for oss i Uniol.  Ved at det etableres klare og universelle kriterier for hva som er bærekraftig biodrivstoff, kan vi alle fylle biodiesel på tanken i visshet om at det er miljøvennlig og uten frykt for at råvarene som benyttes er dyrket på beskostning av matjord, sier administrerende direktør i Uniol Thore Eilertsen.

EU har nå publisert et felles sett med kriterier og beregningsmåter som legger grunnlaget for at hvert enkelt medlemsland kan implementere sertifiseringsordninger som sikrer bruk av miljøvennlig og bærekraftig biodrivstoff, enten det er produsert i EU eller importert til EU. Det nye bærekraftssystemet for biodrivstoff er en del av retningslinjene for hvordan land skal implementere EUs fornybardirektiv. Transportsektoren står for 20 prosent av utslippene av drivhusgasser i EU. EU kommisjonen har som mål å redusere disse utslippene med 10 prosent og fastslår at biodrivstoff er det mest effektive virkemiddelet for å oppnå denne målsettingen.

– Da vi startet opp biodieselproduksjonen vår sommeren 2009 hadde Uniol allerede utarbeidet egne bærekraftskriterier, og disse passer som hånd i hanske til EUs nylig vedtatte rapporterings- og sertifiseringssystem. Tydelige bærekraftskriterier som verifiseres av tredje part vil ikke minst bidra til å avlive flere av de mytene som biodieselnæringen globalt har vært gjenstand for de siste årene. Vi jobber alt vi kan for å starte opp vår biodieselproduksjon i Fredrikstad, som på sikt også vil kunne produsere biodiesel fra andre- og tredjegenerasjons råvarer som jathropa og alger, og vi setter vår lit til at norske myndighetene er raske med å implementere EUs sertifiseringssystem for bærekraftig biodrivstoff, sier Thore Eilertsen.

I EU skal medlemslandene ha etablert sertifiseringssystemer innen 5. desember 2010. Skal bruk av biodrivstoff være en del av tiltakene for å nå landenes klimamål, så må drivstoffet innlemmes i et sertifiseringssystem bygget på EUs kriterier. Aktører som ikke kan vise til at de følger EUs kriterier kan heller ikke nyte godt av statlige tiltak for å nå nasjonale klimamål gjennom å fremme biodrivstoff, slik som for eksempel avgiftsreduksjoner.

– Klimakur 2020 har identifisert de mest effektive tiltakene for at Norge skal kunne redusere sine klimautslipp. Innenfor transportsektoren er utredningens konklusjon entydig på at biodrivstoff er det viktigste virkemiddelet for å nå målsettingene om reduserte klimautslipp, og det pekes samtidig på en rekke andre områder hvor diesel og bensin kan byttes ut med biodrivstoff. Med bærekraftskriterier på plass kan vi satse på biodiesel for fullt, og vi kan være sikre på at både norskprodusert og importert biodiesel faktisk er miljøvennlig, sier Eilertsen.

Ytterligere kommentarer, administrerende direktør Uniol AS Thore Eilertsen, tlf 415 77 761.

Tags: