Ny bok fra Vega Forlag: Jenna av Lise Galaasen

Ny dokumentarroman gir unikt tidsbilde av skogbygdene på Østlandet fra 1888 til 1988. Sentralt står Jenna, forfatterens farmor.

Jenna lever hele sitt voksne liv i den vesle grenda Galåsen i skogsbygda Trysil. Hennes personlighet, styrke og sosiale posisjon utgjør et kraftfelt i boka, og universet spinner rundt henne og ektemannen Gustav. Skogsbygdene på Østlandet gjennomgår en omfattende forvandling i Jennas levetid, og på tross av sin tilsynelatende isolasjon spares de ikke for de store dramaer fra omverdenen. Og Jenna får erfare at en ulykke sjelden kommer alene.

Boka er både et gripende kvinneportrett fra virkeligheten, basert på livet til forfatterens egen farmor, og en familiesaga sett i lys av store samfunnsmessige endringer og kriser, fra bondesamfunnet til dagens Velferds-Norge. Grundig research og levende dialog på dialekt gir et unikt tidsbilde og innsikt i samfunnet slik det var i Trysils dype skoger frem til våre dager.

Om forfatteren: Lise Galaasen (f. 1961) er født og oppvokst i Trysil. Hun har tidligere utgitt fire faglitterære bøker, og jobber til daglig som forlagsredaktør i Cappelen Damm. Jenna er hennes første roman.

ISBN: 978-82-8211-460-8 | Innbundet | 288 sider | Pris kr 369,-

For mer informasjon og anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt