Ny bok fra Vega Forlag: Julens krydder av Kari Vetlesen

Endelig er den deilige førjulstiden her, og man kan boltre seg i dufter og smaker. Liker du lukten av jul, er dette boken!

Når duften av kanel, kardemomme, ingefær og kryddernellik sprer seg i huset, vet vi at julen er rett rundt hjørnet. Julen er krydderets høytid, og vi bruker det flittig både i mat, røkelse og julepynt. Alle de vidunderlige luktene er med på å spre forventninger om en tradisjonsrik norsk jul.

Men hvorfor har akkurat disse krydderplantene blitt julekrydder hos oss og fått en så viktig plass i våre tradisjoner? Og hvor kommer de egentlig fra?

I denne boken presenterer forfatter Kari Vetlesen våre mest kjente julekryddere. Gjennom en smakfull reise til opprinnelsessteder i Østen, Sør-Amerika og Afrika forteller hun den spennende og ofte dramatiske historien bak hvert krydder. Hun beskriver plantenes botaniske bakgrunn og hvordan de dyrkes og foredles.

Boken inneholder også en rekke både tradisjonelle og mer uvanlige oppskrifter på middagsretter, desserter og drikker som setter deg i aromatisk julestemning.

ISBN: 978-82-8211-445-5 | Pris kr. 349,- | 209 sider | Innbundet

For anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt

jul