Ny bok fra Vega Forlag: Kampen om tungtvannet av Knut Haukelid

Likte du serien Kampen om tungtvannet på NRK? I denne boken får du historien fortalt av en av de sentrale i aksjonen, Knut Haukelid.

Sabotasjeaksjonene mot tungtvannet fra Hydro-anlegget på Vemork var avgjørende for å hindre tyskernes forsøk på å utvikle en atombombe. Sentralt i de allierte planene var Knut Haukelid. Dette er hans historie, skrevet ned få år etter de dramatiske hendelsene. Her forteller han om den vellykkede sprengningen av tungtvannsanlegget, om overvintringen under harde forhold på Hardangervidda og om senkningen av fergen «Hydro» på Tinnsjøen, som skulle frakte det gjenværende tungtvannet første etappe mot Tyskland. Boken er også en presis og spennende skildring av den høyst risikable tilværelsen som medlem av Kompani Linge, og oppbygningen av den norske motstandsbevegelsen mot slutten av krigen. Men fremfor alt er Kampen om tungtvannet et personlig vitnesbyrd fra en legendarisk operasjon, skrevet av en av våre fremste krigshelter.

ISBN: 978-82-8211-449-3 | Pris kr. 149,- | Pocket | 206 sider

For anmeldereksemplar, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt