Ny bok fra Vega Forlag: Våre falne

I anledning 70-års markeringen for annen verdenskrigs slutt, utgis verket Våre Falne på nytt i redigert utgave. Tilegnet dem som ga sitt liv for Norge på sjøen 1939-1945.

I overkant av 11 000 nordmenn døde som følge av krigshandlingene under annen verdenskrig. Omtrent halvparten av dem møtte sin skjebne på sjøen som mannskap på norske fartøy, både sivile og militære.

For å hedre dem som ga sitt liv, utga den norske stat på initiativ fra regjeringen et firebinds verk med oversikt over alle som omkom. Verket ble gitt i gave til den nærmeste etterlatte etter hver av de falne, på det vilkår at de hadde «vist en god nasjonal holdning» under krigen. De fire bøkene utkom mellom 1948 og 1951.

I denne nyutgivelsen finnes et utvalg av omtrent halvparten av biografiene fra det originale verket med beskrivelser av den omkomnes yrkesliv, familie og død. De fleste med bilde. I tillegg kommer forklarende artikler og 16 større biografier over utvalgte enkeltskjebner. Utdrag fra Alf R. Jacobsens og Ingvald Wahls dokumentarer fra annen verdenskrig gir et historisk bakteppe til biografiene.

ISBN: 978-82-8211-448-6 | Kr. 399,- | Innbundet | 600 sider

For mer informasjon, ta kontakt med markeds- og informasjonssjef Elen Zickfeldt