• Vega Forlag/

Ny utgivelse fra Vega Forlag. Vi dro mot nord—Tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 av Sven T. Arneberg og Kristian Hosar

Tyske offiserer fikk sammenbrudd

- Det var ingen uovervinnnelig tysk krigsmaskin som veltet inn over Norge i 1940, sier Sven T. Arneberg, som sammen med Kristian Hosar har skrevet boka Vi dro mot nord.

Det var en høyst mangelfullt utstyrt tysk hær som dro nordover, både når det gjaldt våpen, utstyr og mannskap. Flere ganger var ledende offiserer på randen til å gi opp, flere fikk nervøst sammenbrudd. Det skjedde blant annet under de harde kampene langs Mjøsa og i Gudbrandsdalen, der divisjonskommandøren selv, general Richard Pellengahr, måtte gripe direkte inn og gå i fremste rekke. Høyere offiserer ble satt til skrivebordsarbeid i staben.

Tyske kilder

Boken bygger på tyske kilder, som viser angripernes versjon av hendingene i aprildagene. Hovedkildene har vært generalløytnant Richard Pellengahrs notater fra felttoget fra Oslo til Åndalsnes, og dagboken til menig soldat Herbert Silla, som også var med under disse kampene. I tillegg har forfatterne intervjuet en rekke soldater og offiserer som var med, og gått gjennom krigsdagbøker, notater og ulike dokumenter.

Beretningen tar for seg perioden fra det øyeblikk general Nikolaus von Falkenhorst i februar 1940 ble innkalt til Adolf Hitler i Berlin. Bokens beretninger fra 1940 slutter med at hakekorsflagget ble heist på Åndalsnes 2. mai.

Nesten bare reserveoffiserer

Myten sier at det tyske offiserskorpset i 1940 utelukkende besto av profesjonelle og hardbarkede krigere. Det er langt fra sannheten, skriver de to forfatterne. Minst 9 av 10 offiserer var reserveoffiserer. De profesjonelle ble sendt til andre og mer krevende fronter.

Bokkapittel ble film

Den ene historien det fortelles om i boken, er den enestående forbrødringen mellom det tyske og britiske flymannskapet på Grotli. Hendelsen har resultert i en stort anlagt spillefilm, Into the white, regissert av Petter Næss. Filmen har premiere i 21 land i mars 2012.

- Det er interessant å merke seg hvor godt forholdet ble mellom mange av de gamle fiendene. Det så vi kanskje best på Dovre der det var en stor minnemarkering i 2002, og tyskernes leder under angrepet fra fallskjermjegerne, Ernst Mössinger møtte den norske parlamentæren fra 1940, Karsten Sveen, som fikk de tyske fangene på Lindsø til å overgi seg, sier Kristian Hosar.

Vi dro mot nord ble gitt ut første gang i 1989. Dette er en ny, revidert utgave med kapitler om det nære og varme forholdet som utviklet seg mellom fiendene i etterkrigsårene.

Om forfatterne:  Sven T. Arneberg, født i Halden 1924, bosatt i Hurdal, er utdannet skogtekniker. Arneberg har arbeidet inneen kart- og oppmålingsbransjen og som produksjonsleder for luftfotografering i Widerøes Flyveselskap.

Kristian Hosar, født i Skjåk 1945, bosatt i Lillehammer, har utdannelse fra Norsk Journalistskole og fotograflinjen på Oslo Yrkesskole. Han var ansatt i Gudbrandsdølen og Lillehammer Tilskuer fra 1969 til oppnådd pensjonsalder. Hosar har skrevet en rekke lokalhistoriske bøker fra Lillehammer og Gudbrandsdalen, blant annet med tema fra andre verdenskrig.

* ISBN 978-82-8211-236-9 * Innbundet, gjennomillustrert * Kr 369,- * Lanseringsdato: 2. februar

For mer informasjon eller anmeldereksemplar, kontakt Helena Lehikoinen, tlf 21 09 04 10  e-post: helena@vegaforlag.no

www.vegaforlag.no  Følg oss på facebook.com/vegaforlag  Post og besøksadresse: Vega Forlag Gøteborggt 6A 0566 Oslo