380 ledende ansatte kjøpte 1 102 250 aksjer i Veidekke

I dag morges sendte Veidekke ut en børsmelding som viser at 1,19 millioner aksjer ble bestilt under tegningsperioden 11.-21. mai. Etter avkorting kjøpte 380 ledende ansatte 1 102 250 nye aksjer i egen bedrift.

Medeierskap og følelsen av å være med på suksessen betyr mye i Veidekke. Hver høst får alle medarbeidere tilbud om å kjøpe aksjer i Veidekke til en rabattert pris, og hver vår får de ledende ansatte i bedriften en ekstra mulighet til å kjøpe flere aksjer.

I år benyttet 380 av de ledende ansatte seg av tilbudet, og kjøpte til sammen 1 102 500 aksjer i løpet av tegningsperioden 11.-21. mai.

- Det er nå 39 år siden aksjer til nøkkelmedarbeidere ble innført, og før jubileet neste år ser vi at det har vært en suksess. Det å involvere og å skape medeierskap er utrolig viktig for oss i Veidekke, sier konsernsjef Terje R. Venold.

Medarbeidere i Veidekke eier nå 21,5 prosent av hele bedriften, og til høsten kommer et nytt tilbud hvor alle medarbeidere igjen kan kjøpe seg opp til rabattert pris. 14,5 prosent av totalen er eid av ledende ansatte.

Nils Hæstad, leder for Region Anlegg, kjøpte det maksimale antallet på 4 500 aksjer i denne tegningsperioden, og vil være med på suksessen videre.

- Det er gode markedsutsikter for hele bedriften nå, og jeg ser det spesielt innen mitt felt i anlegg. Samarbeidsprosjektet vårt med tyske Hochtief på Dovrebanen er et godt eksempel på at Veidekke vil fortsette å vokse, sier Hæstad.

Eventuelle spørsmål kan rettes til:

Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no

Assisterende finansdirektør Christopher M. Bjerke, tlf 21 05 80 13 /

99 58 18 02, christopher.bjerke@veidekke.no

Bildetekst: Leder for Region Anlegg, Nils Hæstad, sammen med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under markeringen av starten på fellesprosjektet E6 - Dovrebanen.

Veidekke er et av Skandinavias største entreprenørselskap med 6.100 ansatte og en omsetning på 18 milliarder kroner (2011). Virksomheten omfatter bygge- og anleggsoppdrag, boligutvikling, asfaltvirksomhet, pukk og grus samt veivedlikehold. Våre verdier er profesjonell, redelig, entusiastisk og grensesprengende. Våre mål for helse, miljø og sikkerhet, HMS, er likestilt med de økonomiske målene. Veidekke kjennetegnes ved en desentralisert organisasjonsmodell med en sterk bedriftskultur og stor grad av medarbeider­involvering. Over halvparten av de ansatte er medeiere og har til sammen 20 % av aksjene i Veidekke. Selskapet er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 aldri gått med underskudd.