Aksjer til de ansatte i Veidekke - ikke opsjoner

De ansatte i Veidekke kjøper i disse dager aksjer i sitt eget selskap for mer enn 50 millioner kroner.
- Tilbudet går til alle ansatte i Norge, Sverige og Danmark, for vi tror det er viktig at så mange som mulig både bidrar til og tar del i konsernets verdiskapning, sier konsernsjef Terje R. Venold i Veidekke ASA.

Alle ansatte i Veidekke har fått tilbud om å kjøpe aksjer til kjøpskurs kr 177,50. Dette tilsvarer 20 % rabatt på børskursen i tegningsperioden 13. - 19. november, men med to til tre års bindingstid på aksjene. Tegningsperioden er nå avsluttet i Norge, men den er forlenget til 24. november i Danmark og Sverige (pga. forsinkelser i postgangen). Så langt har 674 ansatte tegnet seg for 288.930 aksjer til en samlet verdi av 51,3 millioner kroner.

- At våre ansatte er aksjonærer i egen bedrift er viktig for Veidekke: To tusen ansatte som medeiere gir høyt engasjement og involvering i vår virksomhet. Og det bidrar til at mange både bryr seg om og får ta del av vår verdiskapning, avslutter Venold.

- De ansatte i Veidekke setter pris på å jobbe i en bedrift med ryddige forhold knyttet til lønn, bonuser og aksjer. En av ledelsens fremste oppgaver er jo å ha et lønnssystem som er motiverende og har aksept blant de ansatte, og ikke det stikk motsatte. Og det er selvfølgelig mye greiere å være både ansatt og tillitsvalgt i en bedrift uten noen form for opsjonsavtaler, særlig når vi ser all den oppmerksomheten dette har fått i det siste, sier konserntillitsvalgt for håndverkerne i Veidekke, Steinar Krogstad.

Totalt eier om lag 2.000 ansatte 14 % av aksjene i Veidekke ASA. Målet er at minst halvparten av de 5.730 ansatte skal være aksjonærer, og konsernet arbeider løpende med å legge forholdene til rette for å øke de ansattes eierandel.

For nærmere opplysninger, se www.veidekke.no eller kontakt:
Konsernsjef Terje R. Venold, tlf 21 05 77 01 / 905 82 323, terje.venold@veidekke.no
Konserndirektør økonomi/finans Arne Giske, tlf 21 05 77 80 / 90 58 95 26, arne.giske@veidekke.no
Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no
Konserntillitsvalgt Steinar Krogstad, tlf 73 82 35 00 / 91 77 19 48, steinar.krogstad@veidekke.no