Grande Entreprenør vant Veidekkes HMS-pris 2020

Veidekkes datterselskap, Grande Entreprenør, er tildelt Veidekkes skandinaviske HMS-pris for 2020. Siden selskapet ble kjøpt opp i 2018, har de gjennomført en imponerende snuoperasjon, og er i dag blant enhetene i Veidekke med færrest skader.

Grande Entreprenør er en lokal entreprenør som holder til i Verdal i Trøndelag. Da Veidekke kjøpte selskapet i februar 2018, var sikkerhetstilstanden et godt stykke unna Veidekkes HMS-standard. Derfor ble det satt i gang et HMS-forbedringsarbeid som har blitt gjennomført på imponerende kort tid. Blant annet gjennomfører nå alle ansatte Veidekkes 40-timers HMS-kurs, og medarbeidere som ikke har skandinavisk morsmål får norskopplæring.

– I Veidekke setter vi alltid HMS i første rekke. Fra å være en av de enhetene med høyest skadetall, har Grande siden oppkjøpet gjennomført en imponerende snuoperasjon som gjør at de i dag er en av de flinkeste i klassen. Det er derfor en stor glede å tildele Grande Entreprenør HMS-prisen for 2020, sier konsernsjef i Veidekke, Jimmy Bengtsson.

Daglig leder i Grande Entreprenør, Morten Hynne, er både stolt og ydmyk over å ha mottatt prisen.
– Alle våre 215 medarbeidere har lagt inn en kjempeinnsats de siste årene, og alle skal ha sin del av æren for denne prisen. Vi har tatt oss selv i nakken, innsett at her må noe gjøres, og så har vi bare gjort det, forteller Hynne.

Tidligere leder for Veidekkes byggevirksomhet i Trøndelag, Ståle Brovold, har vært sentral i forbedringsarbeidet hos Grande. Brovold, som også er styreleder i selskapet, er imponert over hvor raskt de har tatt tak i sikkhetsutfordringene.

– 1000-dagers planen vi la for å implementere Veidekkes systemer og HMS-rutiner ble raskt smadret. Grande har virkelig overoppfylt de forventningene vi hadde. Jeg er utrolig stolt på deres vegne, sier Ståle Brovold, som samtidig påpeker at det er et kontinuerlig arbeid for å bli enda bedre.

Veidekkes skandinaviske HMS-pris har blitt delt ut siden 1997 og er en pris som henger veldig høyt konsernet. Sikkerhetsutvalget i Veidekke har plukket ut fire av syv nominerte kandidater som har blitt oversendt til konsernledelsen. Ut fra fire valgte kriterier fikk hver kandidat poeng, og den med høyest poengsum ble kåret til årets vinner.

Daglig leder Morten Hynne i Grande Entreprenør, tlf 95 24 85 41, morten.hynne@grande-entreprenor.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 8100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.