Konkurransetilsynet ser på asfaltnæringen

Adm. direktør Vidar Aarvold i Kolo Veidekke as, opplever besøket som overraskende, og sier at Konkurransetilsynet selvfølgelig må få utføre de undersøkelser det ønsker. Han mener imidlertid at Konkurransetilsynet ikke vil finne noe som underbygger påstanden om brudd på konkurransereglene.

På asfaltmarkedet i Norge er det i dag fire store og flere mindre aktører som har etableringer spredt over hele landet. Asfalt er en ferskvare, som ikke kan fraktes over lengre strekninger før den må legges ut. Ofte blir transport-, etablerings- og råvarekostnadene avgjørende for konkurranseevnen. Når asfaltkontrakter kommer ut på anbud, er det derfor naturlig at det er de selskapene som har etableringer i angjeldende distrikt som har størst konkurransekraft. Til sammenligning er asfaltmarkedet i Sverige dominert av to store aktører som har etableringer på ulike steder i landet.

Prisnivået på asfalt har i lengre tid vært meget lavt i Norge sammenlignet med andre land. Nivået i Norge har vært drøftet i Asfaltentreprenørenes Forening på bakgrunn av at enkelte medlemsbedrifter de siste årene har gått med store tap, mens andre igjen har hatt meget dårlig inntjening. Den harde konkurransen, og derigjennom den lave lønnsomheten, har gitt seg utslag i omfattende salg og nedleggelser av anlegg flere steder i Norge. Denne situasjon var uholdbar, og det ble tidlig i år varslet en økning av prisnivået fra flere aktører.

- Dersom det skulle ha forekommet noe uredelig mellom aktørene i næringen, vil undersøkelsen avdekke dette, da en slik praksis i tilfelle er helt uakseptabel, sier adm. direktør Vidar Aarvold i Kolo Veidekke.