Medeierskap engasjerer

Hvert år får Veidekkes ansatte tilbud om å kjøpe Veidekkeaksjer med 20 prosent rabatt på aksjekursen. I år benyttet nær en tredjedel av de ansatte seg av tilbudet og kjøpte til sammen 1,36 millioner aksjer. - Det er en betydelig styrke for Veidekke at våre ansatte velger å engasjere seg så sterkt som medeiere i bedriften, sier konsernsjef Terje R. Venold.

- Veidekke har i alle år arbeidet for at ansatte skal være medeiere i selskapet, og interessen for å kjøpe aksjer var stor også i år. 31 prosent av medarbeiderne i Veidekke kjøpte aksjer, og det er på nivå med tidligere år, sier konsernsjef Terje R. Venold.

- Etter høstens salg eier over halvparten av våre ansatte 19,6 prosent av selskapet. Dette setter Veidekke i en unik posisjon, og det er en betydelig styrke for Veidekke at de ansatte så tydelig viser at de har tro på selskapet og vår fremtidige utvikling, ikke minst i lys av den turbulens som har preget verdensøkonomien de siste årene, sier Venold.

Tilbudet om å kjøpe aksjer med 20 prosent rabatt gikk i år til 5 600 ansatte i Veidekke i Norge, Sverige og Danmark. Kjøpskursen ble kr. 39,90, som er gjennomsnittskursen i tegningsperioden 5. til 19. desember 2010 fratrukket 20 prosent.  Det er to års bindingstid på aksjene.

Finansdirektør Jørgen G. Michelet, tel + 21 05 77 22 / 91 74 38 56, jorgen.michelet@veidekke.no

Konserndirektør kommunikasjon Kai Krüger Henriksen, tel +47 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no

Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tel 21 05 77 91 / 90 55 33 22,
helge.diese@veidekke.no

Veidekke er et av Skandinavias største entreprenørselskap med 6.000 ansatte en omsetning på 16 milliarder kroner. Virksomheten omfatter bygge- og anleggsoppdrag, boligutvikling, asfaltvirksomhet, pukk og grus, veivedlikehold og gjenvinning. Våre verdier er profesjonell, redelig, entusiastisk og grensesprengende. Våre mål for helse, miljø og sikkerhet, HMS, er likestilt med de økonomiske målene.  Veidekke kjennetegnes ved en desentralisert organisasjonsmodell med en sterk bedriftskultur og stor grad av medarbeider­involvering. Over halvparten av de ansatte er medeiere og har til sammen ca. 20 % av aksjene i Veidekke. Selskapet er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 aldri gått med underskudd.