Motorvei i Sverige åpner 10 måneder tidligere enn planlagt

Den nye E4 ved Uppsala nord for Stockholm skulle etter planene først bli åpnet i oktober 2007. Nå blir det åpning allerede før jul, takket være godt byggevær og raskt arbeid av utbyggerne Veidekke og Vägverket Produktion (VP-Väg).

- At arbeidet blir sluttført 10 måneder tidligere enn beregnet er jo oppsiktsvekkende. Det er flere grunner til forkortelsen, men jeg vil berømme alle våre medarbeiderne som - i sammen med våre underleverandører - har gjort en fantastisk innsats og anstrengt seg til det ytterste. I tillegg har vi fått en viktig bidrag gjennom to flotte somre med varmt og tørt vær, konstaterer anleggsleder Roar Tverå fornøyd.

Den 24 kilometer lange parsellen som blir åpnet 21. desember er en del av Sveriges største motorveiutbygging gjennom tidene: Den 78 kilometer lange E4 mellom Uppsala og Mehedeby. Prislappen er på i overkant av 3 mrd SEK, mens den 37 kilometer lange traseen Veidekke har bygget sammen med Vägverket Produktion har en kontraktssum på 1,35 mrd SEK.

Den tidlige åpningen vil bety en samfunnsøkonomisk gevinst på 65 mill. SEK. Statistisk sett vil de 24 kilometerne som nå åpnes spare 3 menneskeliv eller alvorlige personskader i følge Vägverkets beregninger. I tillegg til sikrere vei, vil trafikkantene spare opp mot en halv times reisetid ved å kunne kjøre utenom flaskehalsen Uppsala.

For nærmere opplysninger kontakt:

Anleggsleder Roar Tverå, tlf +46 703 66 26 23, roar.tvera@veidekke.no
Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf 21 05 77 04 / 905 19 360, kai.henriksen@veidekke.no

Se også våre hjemmesider www.veidekke.no

VEIDEKKE ASA