Nye kontrakter for 127 millioner kroner

Veidekke Divisjon Anlegg er tildelt kontrakter på bygging av to nye kraftverk.
Åbjøra kraftverk i Oppland og Sage kraftverk i Sogn og Fjordane.

Kontaktene er totalt på 127 millioner kroner, og anleggarbeidene starter i august for begge to.

Tilsammen vil kontraktene gi arbeid om lag 40 egne ansatte pluss et tilsvarende antall hos våre underentreprenører.

Åbjøra
Åbjøra ligger i Aurdal i Valdres. Byggherre er Vestfold Kraft Energi AS. Utbyggingen er en hovedentreprise som inneholder de bygningsmessige arbeidene for ombygging av et eksisterende kraftverk. Ombyggingen består av ny kraftstasjon, ca 1.800 m nye tunneler og ny trykksjakt. Anlegget skal stå ferdig i 2002. Installert effekt etter ombyggingen vil bli ca 95 MW.

Sage
Sage er et totalprosjekt som Veidekke har utviklet i samarbeid med Luster Energiverk. Kraftverket skal erstatte et eksisterende kraftverk med rørgate i dagen. De bygningsmessige arbeidene består av tunneler, kraftstasjon i fjell, trykksjakt og påbygging av en eksisterende dam. I tillegg inkluderer totalentreprisen turbin, generator og apparat/ kontrollanlegg. Anlegget skal stå ferdig i desember 2001, og vil ha en installert effekt på 8,5 MW, og en årlig produksjon på nær 35 GWh.