Positiv satsing på vei og jernbane

- Etter et raskt blikk på statsbudsjettet for neste år registrerer vi på den positive siden at Regjeringen følger opplegget i Nasjonal transportplan. Dette er gledelige signaler sett fra næringens side, fremholder konsernsjef Terje R. Venold i Veidekke, som er Norges største entreprenør og det fjerde største entreprenørselskapet i Skandinavia.

- Behovet for bedre vei- og jernbanestandard er stort, og fra næringens side har vi understreket at vi har ledig kapasitet til å påta oss oppdrag uten at det skaper press i økonomien. Dette gjelder både investering i nye anlegg og vedlikehold. Landets asfaltverk utnytter i dag ikke mer enn ca. 60 prosent av sin kapasitet. Økt veivedlikehold og bedre standard vil ha stor transportøkonomisk betydning og også bidra til økt sikkerhet, fortsetter Venold.

- Når bevilgningene til asfaltlegging nå øker med 200 millioner til 800 millioner kroner, betyr det for eksempel at 350 km riksvei kan få nytt asfaltdekke, sier han.

- Bygg- og anleggsnæringen har i lengre tid tatt til orde for økt satsing på landets infrastruktur, og det er gledelig å se at Regjeringen nå klart gir uttrykk for at dette er viktig, avslutter Venold.

For ytterligere kommentarer vennligst kontakt:
Konsernsjef Terje R. Venold, Veidekke ASA, mobiltelefon 90 58 23 23.

VEIDEKKE ASA