Rekordmange vil jobbe i Veidekke

Aldri før har så mange nyutdannede søkt seg til Veidekke: I løpet av våren har 700 yrkesfagelever søkt lærlingeplass og mer enn 1.000 høyskole-/universitetsutdan­nede har søkt jobb etter endt utdannelse. Dette er en økning på mer enn 300 % på to år. I tillegg har rekordhøye 1.200 ingeniører søkt på 70 ledige sommerjobber.

Veidekke har i lang tid jobbet med å attrahere ingeniører og fagarbeidere både til selskapet og til bransjen. Å få ungdom til å velge fagutdanning har lenge vært et sentralt mål og siden 2016 er betydelige ressurser lagt ned for å øke statusen til yrkesfagene, særlig blant unge kvinner.

- Vi er veldig glade for at mange vil til oss. De gode søkertallene er nok både en følge av at Veidekke har oppnådd gode resultater tross urolige tider i bygg- og anleggsbransjen, men også at flere har fått oss på radaren gjennom vårt rekrutteringsarbeid. Konkurransen om de unge talentene er knallhard fra rådgivere/konsulenter, de andre entreprenørene og fra andre bransjer. Selv om det er hyggelig å gjøre det godt i ulike attraktivitetsmålinger, er det viktigste for oss å få tak i de riktige folkene, forteller Tommy Johansen, leder for attraktivitet i Veidekke.

Søkertall, nyutdannede til Veidekke i Norge:

År Fagarbeidere (VGS) Ingeniører (høyskole/univ.) Sommerjobb (høyskole/ univ.)
2022 310 263 423
2023 644 847 833
2024 700 1038 1186

Veidekke er Norges største entreprenørselskap og trenger derfor et solid påfyll av nye medarbeidere også i år. Selskapet skal i Norge ansette 123 lærlinger, 70 høyskole- og universitetsutdan­nede og 70 studenter til sommerjobb, så konkurransen er hard. Samtidig skulle Veidekke gjerne hatt flere søkere innen tømmer- og betongfag, særlig i de store byene.

- Om lag 30 % av søkerne til Veidekkes program for nyutdannede ingeniører er kvinner. Det er på nivå med andelen som uteksamineres fra universitets- og høyskoleutdanningen årlig. Vi er greit fornøyde med det siden mange kvinner tradisjonelt velger jobb som rådgivere. Men andelen unge jenter som søker lærlingeplass hos oss er på 11 %, noe som på sikt vil bidra til å øke kvinneandelen blant fagarbeidere som i dag er på beskjedne 3 % hos oss, avslutter Tommy Johansen.

Les mer om Veidekke program for nyutdannede her og Veidekkes lærlingordning her.

Leder attraktivitet Tommy Johansen, tlf 95 22 44 82, tommy.johansen@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.