To nye svenske styremedlemmer foreslås i Veidekke

Tre nye styremedlemmer skal velges inn på Veidekkes generalforsamling onsdag 5. mai.  Valgkomiteen foreslår i sin innstilling at norske Gro Bakstad får selskap av de to svenskene Annika Billström og Hans von Uthmann som nye aksjonærrepresentanter i Veidekkes styre.

- Det svenske markedet blir svært viktig for Veidekke i tiden fremover. Derfor trenger vi også erfaring og kunnskap om Sverige og svensk næringsliv i vårt styre. Vi har vært så heldige å få tak i tre nye dyktige styremedlemmer som sammen med de øvrige medlemmene vil dekke Veidekkes behov for allsidighet, kompetanse, kapasitet, og kontinuitet styret, sier konsernsjef Terje R. Venold i Veidekke.

Valgkomitéens innstilling til nytt styre i Veidekke:

- Martin Mæland (norsk, f. 1949), gjenvelges for 1 år

- Peder Chr. Løvenskiold (norsk, f. 1960), gjenvelges for 1 år

- Jette Wigand Knudsen (dansk, f. 1951), gjenvelges for 1 år

- Gro Bakstad (norsk, f. 1966), velges for 1 år

- Annika Billström (svensk, f. 1956), velges for 1 år

- Hans von Uthmann (svensk, f. 1958), velges for 1 år

Nedenfor er en kort beskrivelse av de nye medlemmene, mens de øvrige styremedlemmers erfaring og bakgrunn er beskrevet på Veidekkes hjemmesider:

Konsernsjef Terje R. Venold, tlf 21 05 77 01 / 905 82 323, terje.venold@veidekke.no

Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no

Gro Bakstad er 43 år, norsk statsborger og utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Videre har hun høyere revisorstudium fra samme sted. Bakstad har lang erfaring fra ledende stillinger innenfor økonomi og finans i Ocean Rig, ProCorp og Posten Norge. Hun er i dag medlem av konsernledelsen i Posten Norge, med ansvar for stabene Økonomi, Finans, IT, Strategi, Innkjøp, Juridisk, M & A og Eiendom. Hun ble i 2007 utnevnt til "Årets Økonomileder" i Norge. Bakstad er styremedlem i Farstad Shipping AS.

Annika Billström er 53 år, svensk statsborger og har meget lang erfaring fra politikk og offentlig virksomhet i Sverige. Billström har blant annet vært Finansborgarråd (ordfører), Opposisjonsborgarråd og Gatu-og fastighetsborgaråd i Stockholm. Hun har vært styremedlem i Sosialdemokratiska Partistyrelsen, samt innehatt en rekke tunge offentlige verv. Hun har i en lang periode sittet i styret i SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, hvorav 7 år som styreleder. I dag er Billström VD i og eier av rekrutteringsselskapet Inchefia AB.

Hans von Uthmann er 51 år, svensk statsborger og utdannet siviløkonom fra handelshøyskolen i Stockholm. Han har hatt mange sentrale lederposisjoner i svensk næringsliv, som Vise-VD i Vattenfall AB, konsernsjef i Duni AB og AB Svenska Shell. I perioden 1992 til 1994 jobbet han for Shell i Norge. Von Uthmann har også en rekke sentrale styreverv, blant annet i Svensk Næringsliv, Fortum OYj, Svensk Energi og leder av Svenska Basketbollforbundet. Han er i dag tilknyttet Private Equity-selskapet EQT som Industrial Advisor.