Veidekke: Årets betongarbeidere og betongpris

På Veidekkes betongkonferanse ble Arild Nordland Fjelde og Jan Erik Frogner kåret til årets betongarbeidere, mens Veidekkes betongpris ble tildelt jernbaneprosjektet UDK 02 i Drammen.

Veidekkes 28. betongkonferanse ble avviklet ved Gardermoen i går og samlet nær 200 interne og eksterne deltagere. - Betongfaget er i rivende utvikling, ikke minst med hensyn til bærekraft. Derfor er denne årlige konferansen vår så viktig for betongfaglig kompetanseheving, erfaringsutveksling og nettverksbygging. I tillegg benytter vi anledningen til å gjøre ekstra stas på medarbeidere og prosjekter som har utmerket seg i løpet av det siste året, sier betongteknolog Andreas Sjaastad i Veidekke Teknikk.

Veidekkes betongpris
Jernbaneprosjektet ”UDK 02 - kulvert og løsmassetunnel” i Drammen, som Veidekke har utført for Bane NOR, ble tildelt Veidekke betongpris. Dette har vært et unikt prosjekt med mange ulike utfordringer, blant annet knyttet til grunnforhold. Det er bygget 540 meter betongkulvert i åpen byggegrop, og en 290 meters løsmassetunnel. Prosjektet som skal miljøsertifiseres har spart over 100.000 tonn CO2 på grunn av løsninger og material­valg, og klarte seg godt gjennom pandemien og sementkrisen i 2022. Samarbeidet med BaneNor har vært fremragende og prosjektet ble overlevert før tiden, feilfritt og under budsjett.

Årets betongarbeidere
Arild Nordland Fjelde (35) fra Sandnes begynte i Veidekke som lærling i 2006 og tok fagbrevet to år senere. Han er en dedikert person som utviser enestående innsats for betonglaget. Han inspirerer kolleger, og yter sitt aller beste så kollegene rundt han følger etter. Han har en stor lidenskap for betong og en fantastisk ambassadør for betongfaget og Veidekke.

Jan Erik Frogner (62) fra Rena er en dyktig betongarbeider med en lang karriere i Veidekke, som begynte som lagbas allerede som 17-åring. Han er en humoristisk, raus og empatisk person, som behandler alle betonglagsmedlemmer slik at de utnytter sitt potensiale. Han har en unik evne å se fremover i arbeidene som utføres, og er ikke redd for å utfordre konsulenter eller etablerte sannheter.

Betongteknolog Andreas Sjaastad i Veidekke Teknikk, tlf 40 52 95 29, andreas.sjaastad@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.