Veidekke: Bygger ferdig milliardprosjekt i Bjørvika

Oslo S Utvikling (OSU) har gitt Veidekke oppdraget med å bygge ferdig Mariakvartalet i Bjørvika med 246 miljøsertifiserte leiligheter. Kontrakten er verdt 644 millioner kroner ekskl. mva. Veidekke har allerede utført fundamenterings- og grunnarbeidene samt bygget kjelleretasjene i prosjektet.

– Vi takker så mye for fornyet tillit og at vi får fortsette utviklingen av Bjørvika sammen med OSU. Vi setter stor pris på en kunde som stiller så høye krav både til kvalitet og miljø. Vi har hatt et veldig godt samarbeid så langt og er svært godt fornøyd med byggeprosessen og produksjon helt fra vi satte spaden i jorden for et drøyt år siden, sier avdelingsleder Morten Barreth i Veidekke Bygg Oslo.

Når bygget står ferdig i 2027, vil Mariakvartalet bestå av 246 to-, tre- og fireroms leiligheter fordelt på elleve oppganger. Alle leilighetene får balkong, takterrasse eller hageparsell på taket, og beboerne har i tillegg tilgang til felles takterrasser med lysthus samt en stor byhage, med ulike sosiale soner. Boligene skal miljøsertifiseres til Very Good etter BREEAM-NOR manualen, i tillegg skal klimagassutslippet reduseres med minimum 20 prosent. Byggeplassen er fossilfri med strenge krav til kildesortering og avfallsminimering.

Interessen for prosjektet har vært stor helt fra første salgsstart, og nå er 149 av leilighetene solgt. Det er over 85 prosent av alle de som er lagt ut for salg. - Vi ser ut til å ha truffet svært godt med både leilighetsmiksen, arkitekturen og så klart også beliggenheten, sier Jostein Ådalen, prosjektsjef i OSU.

Nå er Ådalen fornøyd med å gi Veidekke enda et nytt og viktig oppdrag med å bygge resten av kvartalet. - Samarbeidet med Veidekke går som alltid bra. De har all den kompetansen vi trenger for å gjennomføre slike prosjekter, som har veldig høye krav til kvalitet på alle områder. Nå ser vi frem til å gjøre ferdig Mariakvartalet sammen, avslutter Ådalen.

Oppdraget inngår i Veidekkes ordrereserve for tredje kvartal. Kontrakten mellom Veidekke og OSU for hele Mariakvartalet ble inngått i januar 2023 med en total ramme på 1,037 milliarder kroner ekskl. mva.

Les mer om prosjektet her.

Avdelingsleder Morten Barreth i Veidekke Bygg Oslo, tlf 93 88 37 16, morten.barreth@veidekke.no

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Prosjektsjef Jostein Ådalen i OSU, tlf 950 48 489, ja@osu.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.