Veidekke: Bygger næringsbygg for Kitron i Arendal

Veidekke skal bygge et produksjonsbygg for Kitron ved Longum Park i Arendal. Avtalen med AFK Eiendom, et heleid datterselskap av Arendals Fossekompani, er en totalentreprise med kontraktssum på 110 millioner kroner ekskl. mva.

- Vi takker for tilliten og for at vi har kommet frem til løsninger som gjør at vi nå kan starte prosjektering og bygging av produksjonsbygget for Kitron på den flotte tomten som ligger ved E18 på Longum i Arendal. Alle involverte parter har bidratt med gode innspill, og vi ser nå frem til å videreføre det gode samarbeidet over i neste fase, sier distriktsleder Atle Monan i Veidekke Bygg Agder.

Det nye bygget på 7.500 m2 skal ivareta Kitrons krav til produksjonsarealer med tilhørende administrasjon og lager, og her vil det bli om lag 70 kontorarbeidsplasser og 220 arbeidsplasser total. Produksjonen består hovedsakelig av montering og ferdigstilling av elektriske komponenter, samt testing av disse. Kitron er en ledende norsk elektronikk­produsent, og er en av de største industribedriftene øst i Agder.

- For AFK Eiendom er dette et utrolig spennende partnerskap som kan bidra til attraktiv vekst i vår region. Vi er glade for å utvikle prosjektet for Kitron på en viktig lokasjon for produksjon og industri, sier Tom Krusche Pedersen, eiendomssjef i AFK Eiendom.

Betongarbeider, tømmerarbeider, produksjon og montering av betongelementer i prosjektet vil bli utført av Veidekkes egne fagarbeidere og lærlinger og i samarbeid med Veidekke Prefab. Byggearbeidene starter opp i løpet av høsten med planlagt ferdigstillelse våren 2026.

Distriktsleder Atle Monan i Veidekke Bygg Agder, tlf 95 14 27 40, atle.monan@veidekke.no

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no
Eiendomssjef Tom Krusche Pedersen i AFK Eiendom, tlf 48 04 35 11, tom.krusche@arendalsfoss.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.