Veidekke: Byggestart for milliardprosjekt i Oslo

Nordr Norge valgte før sommeren Veidekke som totalentreprenør for boligprosjektet Grønvollkvartalet på Helsfyr i Oslo. Nå er det klart for første byggetrinn med 109 leiligheter, et oppdrag som er verdt 382 millioner kroner ekskl. mva.

- Vi bukker dypt og takker så pent vi kan for tilliten og oppdraget, dette er jo et av de største boligprosjektene som startes opp på Østlandet i år med totalt over 400 leiligheter. Vi har nå revet de gamle byggene og utfører grunnarbeider på tomten. Samtidig er vi allerede i gang med å planlegge for neste byggetrinn i prosjektet sammen med Nordr, sier avdelingsleder Kaare Gilhus i Veidekke Bygg Oslo.

Det første byggetrinnet består av to åtte etasjers bygg med henholdsvis 46 og 63 leiligheter pluss en kjelleretasje under bakken med boder, tekniske rom og parkeringsanlegg for sykler og biler. I det ene bygget blir det et nærmiljølokale på 300 m2 fordelt på to etasjer med planlagt forsamlingslokale og hjemmekontorplasser samt et sykkelverksted. I det andre bygget blir det næringsvirksomhet i første etasje.

I gårdsrommet mellom byggene blir det felleshage med variert beplanting, flere lekeplasser og sosiale soner med grillplass. Det blir felles takterrasser på fire av byggene med gangbroer mellom. Grønvollkvartalet får Fyrstikktorget som nærmeste nabo og ett av byens beste kollektivtilbud.

- Vårt mål er at dette skal være et bomiljø for fremtiden. Gjennom denne konverteringen fra tidligere næringsbygg til bolig øker vi andelen grønt areal på tomten fra dagens 4 prosent til hele 44 prosent. Minimum 75 prosent av boligene skal overholde energiklasse B eller bedre, noe som vil komme beboerne til gode i form av lave energikostnader, sier Henning Wettre Hanevold, administrerende direktør i Nordr Norge AS.

Oppdraget med første byggetrinn går nå inn i Veidekkes ordrereserve for tredje kvartal. Kontrakten mellom Veidekke og Nordr for hele Grønnvollkvartalet ble inngått i juni og er på 1,284 milliarder kroner ekskl. mva.

Les mer om Grønnvollkvartalet her

Avdelingsleder Kaare Gilhus i Veidekke, tlf 45 03 01 97, kaare.gilhus@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Adm.dir. Henning Hanevold i Nordr Norge, tlf 91 78 60 20, henning.hanevold@nordr.com

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.