Veidekke: Enda en stor asfaltkontrakt, nå med AF

Veidekke har fått i oppdrag av AF Gruppen å produsere og legge asfalt på den nye Mo i Rana lufthavn som er under bygging. Kontrakten er verdt drøyt 160 millioner kroner ekskl. mva. over tre år.

- Vi er stolte over å ha vunnet årets tredje kjempekontrakt om produksjon og utlegging av asfalt, denne gang for AF Gruppen og deres byggherre Avinor. Vi skal asfaltere både flysiden med rullebane, taksebaner og flyoppstillingsplasser i tillegg til landsiden med parkerings­plasser og veier. Og asfalten blir kortreist fra vår i fabrikk i Mo i Rana. Vi takker så mye for oppdraget og for tilliten, sier direktør Martin Holmqvist i Veidekke Asfalt.

AF Gruppen fikk i juni 2023 oppdraget med å bygge den nye flyplassen inkludert alle terrengarbeider, baneoppbygging, teknisk infrastruktur, terminalbygg og driftsbygninger. Nødvendig infrastruktur som veier, gang- og sykkelveg samt vann- og avløpsanlegg til flyplassen inngår også i kontrakten.

Asfaltkontakten strekker seg over tre år. Oppstart er til høsten mens de største mengdene skal legges i 2025 og noe mindre 2026. Les mer om den nye flyplassen her.

Med denne kontrakten har Veidekke så langt i år fått asfaltoppdrag verdt 2,5 milliarder kroner ekskl. mva. Om lag en halv milliard av denne ordreinngangen kommer til utførelse i 2025.

Direktør Martin Holmqvist i Veidekke Asfalt, tlf 92 67 12 63, martin.holmqvist@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.